Högaktuell forskning på årets SciFest

Publicerad: 15 september 2023
Händer som håller i fluglarver.

Den 21-23 september det dags för vetenskapsfestivalen SciFest igen. Uppsala universitet och SLU bjuder in skolor och allmänhet till tre händelserika dagar på Fyrishov. Forskare har tillsammans med SciFest-teamet skapat intressanta aktiviteter. Programmera lego-robotar, lär dig kinesiska, skapa framtidens läkemedel, labba med växternas färger och dofter... Var annars kan du göra allt detta under samma tak?

De två första dagarna är för skolelever och lärare, från mellanstadiet och upp till gymnasiet. På lördagen är alla välkomna! Det är första gången efter pandemin som det blir SciFest igen. Senaste gången var 2020 precis innan allt stängdes ner.

Vi är glada att SciFest är tillbaka och hoppas på lika många besökare som innan pandemin. Då brukade vi ha ungefär 8000 besökare under hela festivalen. På lördagen beror det lite på vädret. Vi brukar prata om SciFest-väder – inte soligt men heller inte så ruggigt att folk inte vill gå utanför dörren, säger Sami Vihriälä, projektledare för SciFest.

När SciFest startade 2012 låg fokus på naturvetenskap men efter några år breddades programmet med aktiviteter också inom humaniora, samhällsvetenskap och medicin. Sedan några år tillbaka är SLU samarrangör till SciFest vilket förstås också syns i utbudet, bland annat med aktiviteter kring skog, insekter och grödor.

I år testar SciFest ett nytt koncept där elever och forskare står på scenen tillsammans under skoldagarna. Tanken är att eleverna ska se till att den unga publiken får svar på sina funderingar genom att intervjua forskarna och fånga upp frågor från publiken.

Det är spännande att arbeta tillsammans med Rosendalsgymnasiet, Katedralskolan och Centralskolan i Märsta. Vi har sett att eleverna verkligen går in för uppgiften och också forskarna ser fram emot det, säger Sami Vihriälä.

En av forskarna på scenen är Dag Blanck som många känner igen från tv där han kommenterar amerikansk politik. Linn Boldt Christmas ska prata om avlägsna planeter – en föreläsning som blev full väldigt snabbt.

SciFest ska vara en upplevelse. Här får besökarna testa på, experimentera, tävla och lösa uppgifter. Själva forskarmötet är centralt – det finns plats för alla nyfikna frågor och diskussioner. Utan insatserna från forskarna på Uppsala universitet och SLU skulle det inte bli någon vetenskapsfestival.

– Det är verkligen roligt med det stora intresset från forskarna. Det här är en bra arena för dem att dela sin forskning med skolor och allmänhet, säger Sami Vihriälä.

En annan sak som märks tydligt är att universiteten i Uppsala forskar om högaktuella ämnen. Här hittar du extremväder, AI, myggor, algblomning, religion, virus och många andra av de ämnen som legat högt på agendan den senaste tiden.

En annan bra sak är att vi ser fler och fler samarbeten mellan Uppsala universitet, SLU och andra aktörer på SciFest. Forskarna får inte bara kontakt med människor utanför universitetet utan också med varandra, säger Sami Vihriälä.

Kontakta Sami och resten av projektgruppen på scifest@uu.se

Fakta:

Vetenskapsfestivalen SciFest äger rum på Fyrishov 21-23 september 2023. Öppet från 9-16. Fritt inträde. Läs mer på www.scifest.se