Blå mat får 40 nya miljoner av Formas

Publicerad: 03 oktober 2024
En blå skopa med fiskfoder som står på en brygga. Foto.

Forskningsrådet Formas har beslutat att förlänga finansieringen av Blå mat – centrum för framtidens sjömat. Blå mat tilldelas totalt 40 miljoner kronor under denna period, vilket möjliggör fortsatt forskning och kommunikation inom den blå sektorn i ytterligare fyra år. SLU finns med både i ledningsgruppen och i centrets övergripande arbete, samt genom två riktade forskningssatsningar de kommande åren. KTH är koordinator för hela plattformen.

Tydligare fokus på hälsa, AI och digitalisering, ekonomiska analyser samt lagar och regler

I sin ansökan om fortsatt finansiering har konsortiet bakom Blå mat – bestående av fem universitet, två forskningsinstitut, en science park och tre branschrepresentanter – redovisat sina tidigare framsteg, planerna för de kommande fyra åren och hur verksamheten ska fortsätta in i 2030-talet. Allt detta har granskats av Formas utvärderare med positivt resultat. Utöver Formas finansiering bidrar Blå mats parter med omkring 18 miljoner kronor. Under den andra fasen kommer den pågående forskningen inom Blå mat att kompletteras med ett tydligare fokus på hälsa, AI och digitalisering, ekonomiska analyser samt lagar och regler.

Hållbar och hälsosam sjömat i Sverige genom spetsforskning, kunskapsbyggande och samverkan

Syftet med Blå mat är att ta vara på den enorma potential som finns i produktion av näringsriktig mat från svenska vatten och därmed göra Sverige till en ledande producent av hållbar sjömat.

Centret har under de gångna fyra åren haft omfattande samarbete med flera akademiska partners likväl som hos företag, regioner och organisationer. Blå mat har haft sin kärnverksamhet i forskningsprojekt kopplade till de blå näringarna med fokus på ökad livsmedelsproduktion av vildfångad fisk och hållbar odling av alger, fisk och andra ätbara djur i cirkulära system.

Under den kommande perioden kommer Blå mat att arbeta mot visionen, ”att stödja ökad produktion, förädling och konsumtion av innovativ, hållbar och hälsosam sjömat i Sverige genom spetsforskning och kunskapsbyggande samt samverkan och samskapande med alla delar av samhället". SLU är representerat både i ledningsgruppen och i centrets övergripande arbete, samt genom två riktade forskningssatsningar under den kommande perioden – med expertis inom fiskhälsa, innovativa metoder för cirkulära fiskfoder – som påverkar kvalitén på hur fisken smakar och upplevs på tallriken. KTH är huvudsökande och koordinator för hela plattformen: Blå mat – centrum för framtidens sjömat.

Fokus på alternativa fiskfoder, fiskhälsa och nya produktionstekniker

Forskning om alternativa fiskfoder, fiskhälsa och ny produktionsteknik är en viktig del i det fortsatta arbetet – där SLU kan bidra med viktig kompetens. Den ena forskningssatsningen syftar till att förstå samspelet mellan fiskfoder och tarmbiomet (tarmfloran) hos odlad laxfisk. Detta genom att undersöka hur olika cirkulärt framställda råvaror i fodret påverkar fiskens hälsa, filékvalitet och gödselproduktion. Arbetet innefattar avancerade tekniker som genomik (studier av arvsmassan), proteomik (organismens uppsättning av proteiner) och fermentation (jäsning) av jäst, samt den senaste utvecklingen inom sensorik (smak- och doftupplevelser).

Den andra satsningen är ett mindre och mer utforskande projekt som undersöker nya produktionstekniker. Projektet bygger på samarbete mellan fiske i Östersjön och akvakultur, med fokus på att förbättra fiskens välfärd och resursutnyttjande.

Huvudbild på en ung kvinna med långt blont hår. Foto.Hanna Carlberg, forskare vid institutionen vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärdvid SLU:

– Blå mat har spelat en viktig roll för forskning och samarbeten, men även nätverkande mellan akademi, industri och andra partners under de fyra år som centrat varit verksamt. Att vi nu får vidare finansiering är ett kvitto på att arbetet som bedrivs är bra och relevant. Jag ser fram emot att fortsatt arbeta vidare tillsammans kring dessa frågor för mer hållbar blå mat i Sverige.

En man står i en fiskebod och undersöker en fisk. Foto.Närbild på en fiskfile. Foto.

Närbild på en fiskfile där ett instrument utför en texturanalys. Foto.

Bildbeskrivning: På bilden till vänster ser vi Pontus Gunnarsson samla in prover av muskel, lever, och avföring för analys av tarmflora (foto: Vilma Johansson). Övriga två bilder föreställer en utskuren muskelbit för metabolomikanalys och texturanalys av en regnbågslaxkotlett (foto: Pontus Gunnarsson). Pontus är doktorand vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd, SLU.

270px-Anders-Kiessling_Foto-Jenny-Svennås-Gillner.jpg

Anders Kiessling, professor institutionen vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärdvid SLU:

– Sverige har en stor och outnyttjad potential att producera nyttig, klimatsmart och inte minst god mat från vatten, både odlad och fiskad. Projektet Blå Mat har redan i fas ett bidragit till detta, och nu i kommande fas två kommer vi se än mer forskning och olika insatser för att utnyttja den potentialen.

Anders tillägger:

– Redan när jag växte upp på 80-talet pratade man om att mat från havet skulle bli räddningen när vi nått maximal kapacitet för matproduktion på land. Blå Mat är ett led i arbetet att uppfylla den visionen för Sverige – och det glädjer mig att vi nu äntligen tar ett stort kliv framåt i och med denna satsning.

Mer om SLU:s del i projektet, projektgruppen och hela Blå mat-satsningen

Projektansvarig:
Anders Kiessling, anders.kiessling@slu.se

Projektgrupp:
Pontus Gunnarsson, Hanna Carlberg, Örjan Östman, Albin Gräns, Volkmar Passoth

Kontaktuppgifter och mer om SLU:s del i projektet finns att läsa på projektsidan Blå mat 2.0.

Mer information om Blå mat – centrum för framtidens sjömat.

Foto Hanna Carlberg: Eva-Stina Lindell, SLU
Foto Anders Kiessling: Jenny Svennås Gillner, SLU