Grönt kulturarv®-sortimentet utökas med fyra nya sorter

Publicerad: 02 oktober 2024
Dahlia 'Regina'. Foto Karin Persson

Under 2025 kommer fyra nya Grönt kulturarv®-sorter ut på marknaden. Nyheterna består av en dahlia, en ros, en praktnäva och en fjädernejlika. Sorterna är insamlade i Skåne, Halland, Västerbotten och Jämtland.

Under varumärket Grönt kulturarv® säljs sorter med en lång och väl dokumenterad odlingshistoria i Sverige. Sorterna har spårats upp vid Programmet för odlad mångfalds, Pom, inventeringar av äldre trädgårdsväxter i Sverige och därefter valts ut att bevaras i Nationella genbanken för vegetativt förökade trädgårdsväxter, placerad vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.

De nya sorterna i 2025 års Grönt kulturarv®-sortiment är:

Dahlia Dahlia x pinnata (Dekorativ-Gruppen) 'Regina'
Skåne, 1940

Denna dahlia går att spåra till Alnarps trädgårdar i Skåne, där den togs fram 1940. Vid den tiden pågick ett nationellt växtförädlingsarbete via Svenska Dahliasällskapet med att ta fram svenska dahlior. I en priskurant från Alnarps Trädgårdar 1942 kan läsas att sorten 'Regina' passade utmärkt som rabatt- och binderiblomma. Knölarna kostade 3 kronor styck, vilket var de dyraste som fanns till försäljning det året. Olof Ekblad, ordförande i det nuvarande Svenska Dahliasällskapet, återfann sorten i Lidköping 2003 där kommunen odlat den sedan 1960-talet.

Sorten 'Regina' är en dekorativ dahlia som har lysande scharlakansröda stora blommor som kan bli upp 13 cm i diameter. Växtsättet är upprättväxande och stjälkarna kan bli 100 cm höga. Både blomstjälkar och stjälkar är mörkt röda. Blommar rikligt.

Bourbonros Rosa (Bourbon-Gruppen) 'Farmor Selma', Halland, 1910-talet

Denna ros kan härledas till trädgårdsintresserade Selma Christiansson. Hon tog med sig rosen från sitt barndomshem i Kvibille i Halland till Kvidinge i Skåne när hon gifte sig 1915. Dotterdottern Kerstin odlar nu rosen i sin trädgård i Ängelholm och minns att rosen var en given dekoration på födelsedagsbordet när hennes mor, Selmas dotter, fyllde år.

Sorten 'Farmor Selma' är en vacker, väldoftande buskros som kan bli 1,5-2,5 meter hög. Blommorna blir 7–9 cm i diameter, tätt fyllda med 70–130 kronblad, blommar rikligt från midsommar till andra hälften av juli. Blomfärgen är varmt röd som övergår i ljusare rödvioletta nyanser. . Doften är medelstark till stark av citrus, sommarbär och tuttifrutti-godis. Härdig till zon 4.

Praktnäva Geranium himalayense 'Sörmjöle', Västerbotten, 1946

Denna praktnäva kan spåras till byn Sörmjöle strax sydväst om Umeå. Henny och Oskar byggde ett nytt hus i byn 1949 och de hade tagit med sig växten från parets tidigare boende. Nävan hade Henny fått 1946 av sin syster och svåger som hade sommarstuga i Sörmjöle. Hennys svåger var trädgårdsintresserad, men att nävan skulle ha köpts i någon handelsträdgård är ändå inte så troligt, det vanligaste var att man bytte växter med vänner, grannar och släktingar och praktnävan var lätt att dela med sig av.

Praktnävan 'Sörmjöle' är lättodlad och snabbväxande med stora blommor 4-5 cm i diameter. Blommorna är blålila med ett rosa skimmer över kronbladen och med vit mitt, den är en bra pollinerarväxt. Sorten har en lång blomningstid med början i maj månad och en månad framåt, under sensommaren kommer en andra, mindre blomning. Växten kan bli 40-50 cm hög och är fin i rabatter och som marktäckare.

Fjädernejlika Dianthus (Plumarius-Gruppen) 'Frösön', Jämtland, sekelskiftet 1900

Denna fjädernejlika kan härledas till gården Västbyn på Frösön i Jämtland. Ingeborg och hennes familj flyttade dit 1910 och då fanns fjädernejlikan redan där. När Ingeborg och hennes man flyttade till Rällsjöbo i Bjursås socken 1946 tog de med sig flera växter, bl a fjädernejlikan. Idag är det Ingeborgs barnbarn som odlar och tar hand om växten. I familjen kallas fjädernejlikan för ”Mormors nejlika”.

Fjädernejlikan 'Frösön' har halvfyllda, vita blommor som skiftar i ljust rosa och med fransiga kronblad. Blomdiametern är 4 cm och blommorna har en god doft av vanilj. Växten kan bli 40 cm hög och är fin i stenpartier, slänter och som kantväxt i rabatter. Fjädernejlika blommar bäst när den planteras i full sol.

Fakta:

Bakgrund

Varumärket Grönt kulturarv® har skapats för att göra det möjligt att lansera och saluföra odlingsvärt växtmaterial som samlats in genom Programmet för odlad mångfald, Pom. Pom är ett nationellt program för att bevara den genetiska mångfalden bland de odlade trädgårdsväxterna.

Pom samordnas från Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp, men är ett nätverk där flera olika organisationer och myndigheter ingår, till exempel friluftsmuseer, botaniska trädgårdar, Fritidsodlingens Riksorganisation, Jordbruksverket och Riksantikvarieämbetet.

Åtta landsomfattande inventeringar

Mellan 2002 och 2010 genomförde Pom åtta olika landsomfattande inventeringar av äldre trädgårdsväxter, bland annat perenner, köksväxter, rosor, krukväxter, frukt och bär. Växterna som lanseras under varumärket Grönt kulturarv® är sådana som inventerats av Pom och därefter valts ut att bevaras i den Nationella genbanken för vegetativt förökade trädgårdsväxter vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU Alnarp.

De första Grönt kulturarv®-sorterna kom ut på marknaden våren 2013. Det finns nu 162 sorter lanserade. Sorterna finns till försäljning i handelsträdgårdar och garden centers.

Varumärket Grönt kulturarv® har tagits fram tillsammans med Elitplantstationen, E-planta ekonomisk förening och LRF Trädgård.