Helena Röcklinsberg får pris för livslångt engagemang inom djuretik

Publicerad: 24 oktober 2024
Helena Röcklinsberg sitter med diplom och blombukett.

SLU-forskaren Helena Röcklinsberg har idag fått ta emot Stiftelsen Marie-Claire Cronstedts pris för sin livslånga och betydelsefulla insats inom teoretisk djuretik. Priset på 100 000 kronor delades ut under Världsnaturfondens (WWF) höstmöte i Stockholm.

- Jag blev helt överrumplad, men är förstås väldigt glad och tacksam. Det är fantastiskt att ämnet djuretik får detta erkännande. Vi behöver en ärlig och nyanserad diskussion om hur djur betraktas och behandlas idag, och djuretiken belyser vikten av att aktivt välja vilka värderingar som bör ligga till grund för vår interaktion med djur, säger Helena Röcklinsberg

Helena Röcklinsberg har varit pionjär inom sitt forskningsområde och var den första i Sverige att disputera i djuretik vid Uppsala universitet år 2001. I sin forskning har hon kritiskt granskat de etiska principer och värderingar som ligger till grund för hur människor hanterar och behandlar djur. Genom att kombinera naturvetenskap och filosofi har hon skapat en plattform för djuretik där hon särskilt fokuserat på relationen mellan etisk teori och praktisk tillämpning inom djurhållning.

Med sitt arbete har Helena Röcklinsberg bidragit till en djupare förståelse för hur etiska resonemang kan förbättra både djurens välfärd och de beslut som fattas inom lantbruks- och djurhållningssektorerna. Hon har också engagerat sig i tvärvetenskapliga projekt, där hon förenat vetenskap och etik för att möta dagens och framtidens utmaningar inom djurhantering och djurvälfärd.

Helena Röcklinsberg är Sveriges enda universitetslektor i etik och har genom sin undervisning inspirerat tusentals studenter på alla utbildningsnivåer vid SLU och andra svenska universitet att reflektera över de etiska dimensionerna av djurhantering. Hon är en av landets få experter inom djuretik och är ofta efterfrågad för sin expertis både inom akademin och i den offentliga debatten.

Juryns motivering

För hennes outtröttliga arbete att lyfta fram ämnet teoretisk djuretik och för hennes stora engagemang för en etisk djurhantering, både på vetenskaplig nivå och på en praktisk grundnivå.

Fakta:

Marie-Claire Cronstedts pris syftar till att främja forskning och utbildning inom ekologi, faunavård och hållbart nyttjande av naturresurser i Sverige. Priset instiftades 2020 och delas årligen ut till forskare som gör betydande insatser inom dessa områden.