Landskapsdagar 2024 samlades i Alnarp

Publicerad: 16 oktober 2024
Panelsamtal på Landskapsdagarna 2024

Medarbetare inom landskapsområdet träffades för erfarenhetsutbyte och inspiration i Alnarp 9-10 oktober. I år inleddes de två dagarna av att årets alumn fick pris.

Det var första gången som årets alumn kommer från landskapsarkitektutbildningen. Johan Folkesson är chefsarkitekt på Trafikverket och fick pris av Christina Lunner Kolstrup, dekan vid LTV, för Årets SLU-alumn 2024 när SLU Landskapsdagar inleddes.

– Det känns hedrande för mig och bra att landskapsarkitekturen lyfts, vi sitter på många lösningar i samhället. Vi kan visualisera en alternativ framtid som vi kan samtala om. Det är viktigt att kunna visa kvalitativa visioner i ett samhälle som bygger mycket på siffror, sa Johan Folkesson.

Han deltog sedan i ett panelsamtal med rubriken ”Hur kan professionen utvecklas för att möta framtida utmaningar, och hur kan landskapsperspektivet i planering och design stärkas?”. Olika generationer, från studenter till seniora landskapsarkitekter, samtalade bland annat om att yrket skulle ta sig an fler roller.

Huvudtalare Maggie Roe, professor vid Newcastle University, talade sedan med föredraget ”Landscape approaches for transformative change”. Hon menade att vi lever i en kritisk tid för att lyckas med förändring och att nya sätt att närma sig landskap kräver berättelser.

Flera olika workshops stod näst på schemat, bland annat ”Sloyd and talk – ”crafting” a discussion on landscape” där deltagarna fick prova att slöjda och samtala.

SLU Landskap
SLU Landskap är en tvärinstitutionell plattform för samverkan och gemensam profilering av landskapsämnet inom SLU och en av de största miljöerna inom forskning och undervisning inom landskapsarkitektur i Europa.