Ny rapport – så påverkar havsbaserad vindkraft yrkesfisket

Publicerad: 17 oktober 2024
Vindkraftsturbin

Under 2022 fick Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att revidera Sveriges havsplaner. Uppdraget öppnar för en omfattande utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Men hur kommer yrkesfisket att påverkas? En ny rapport från Agrifood Economics Centre vid SLU visar att fisket riskerar att tappa viktiga fångstområden om vindkraftsparker tar plats i Västerhavet, Östersjön och Bottniska viken.

Idag finns beslutade havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet som vägleder användningen av havet för olika ändamål, däribland havsbaserad vindkraft. Nu planeras en uppdatering av havsplanerna med bland annat fler så kallade energiområden för att möjliggöra en storskalig utbyggnad av den havsbaserade vindkraften med målet att producera 120 TWh el årligen. I en ny studie från forskare vid SLU analyseras konsekvenserna för yrkesfisket av en sådan utbyggnad.

-I den här rapporten analyserar vi hur yrkesfisket kan påverkas av vindkraftsetableringar i energiområdena med utgångspunkten att fiske inom områdena inte är möjligt. Vi använder statistik om fångster från energiområdena och fokuserar på svenskt trålfiske, säger rapportförfattaren Staffan Waldo, expert vid SLU.

Resultaten visar att yrkesfisket påverkas av energiområdena i samtliga tre havsområden och att fisket i Västerhavet är särskilt utsatt.

-För trålfisket efter havskräfta och fisk i Västerhavet kommer ungefär 18 procent av landningsvärdet från fiske i energiområdena, medan motsvarande för räkfisket är 8 procent. I Östersjön är det främst flyttrålfiske efter pelagiska arter som bedrivs inom energiområdena motsvarande 6 procent av landningsvärdet, säger Johan Blomquist som är medförfattare till rapporten.

För fiskare som är beroende av dessa områden kan anpassning bli nödvändig. Studien pekar på att de kan tvingas flytta sina tråldrag till andra områden vilket kan innebära ökade kostnader. Analysen visar också att vissa lokalsamhällen längs västkusten skulle kunna drabbas av minskade landningar av fisk och skaldjur, däribland Varbergs och Falkenbergs kommuner, eftersom en stor andel av fisket påverkas av energiområdena. I rapporten lyfts även andra effekter om fisket minskar så som påverkan på livsmedelsförsörjning och turismsektorn.

- Samtidigt kan vindkraften medföra positiva effekter för de lokala samhällena genom att till exempel skapa nya arbetstillfällen och bidra till ökad ekonomisk aktivitet. Frågan om hur dessa två viktiga näringar ska samexistera är en utmaning, och beslutsfattarna står inför svåra avvägningar när det gäller att balansera energi- och livsmedelsproduktion, säger Staffan Waldo och avslutar;

-Den här studien är bara en del av ett större pussel som handlar om hur Sverige ska uppnå hållbarhet både inom energi- och livsmedelsförsörjning.

Fakta:

Landningsvärde är det ekonomiska värdet av den fångst som en fiskare tar i land och säljer. Det beräknas genom att multiplicera vikten av fisken eller skaldjuren som landas (alltså tas iland) med det pris som gäller för den specifika arten vid försäljning. Det är ett mått på hur mycket pengar fiskarna får för sin fångst och används ofta för att förstå den ekonomiska betydelsen av fisket, både för enskilda fiskare och för regioner där fisket är en viktig näring.

AgriFood Economics Centre är ett samarbete mellan Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Rapporten i sin helhet finns att läsa här.