Prisad gård: Här är vinnaren i tävlingen Sveriges betesmästare

Publicerad: 18 oktober 2024
En kvinna håller i ett diplom och en man håller i en blombukett.

Anna och Anders Carlsson på Skogsgård i Halland har utsetts till Sveriges betesmästare under Elmias lantbruksmässa. De prisas för sin effektiva betesstrategi för mjölkkor, slaktungnöt och får. Det här är första gången priset delas ut och bakom tävlingen står Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Vallföreningen inom EU-projektet Grazing4AgroEcology.

Anna och Anders Carlsson, Skogsgård i Halland, har utsetts till Sveriges Betesmästare. De korades till vinnare under Elmias lantbruksmässa 17 oktober. Betena på Skogsgård används i huvudsak till mjölkkor, men även till slaktungnöt och några får.

Juryns motivering:

Anna och Anders Carlsson på Skogsgård har en uttalad betesstrategi där kostnadseffektiviteten med bete framhålls, man har ett anpassat djurmaterial och man jobbar kontinuerligt med uppföljning av betet. Vidare är man goda betesambassadörer som hela tiden söker mer egen kunskap och man fungerar som inspiratörer både inom lantbrukssektorn och för allmänheten.

Det är första gången som tävlingen genomförs och det är som en del av EU-projektet Grazing4AgroEcology med syftet att lyfta intresset för bete i Europa. I Sverige arrangerades tävlingen av Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Vallföreningen. Mer information om EU-projektet Grazing4AgroEcology finns i en länk nedan.

Skogsgård valdes ut i hård konkurrens med övriga tävlingsbidrag med olika driftsinriktningar och från Sveriges alla olika hörn. Bidragen vittnar om att det finns en stor kunskap om bete och även variation i betesstrategier utifrån gårdarnas olika förutsättningar.

Juryn, bestående av Margareta Dahlberg, MD Lantbruksråd; Anki Olsson, tidningarna Husdjur och Nötkött; Carl Helander, SLU; Nilla Nilsdotter-Linde, SLU/Svenska Vallföreningen; och Anna Hessle, SLU/Föreningen Naturbeteskött, hade ett tufft arbete att av alla dessa kompetenta och duktiga betesambassadörer utse en enda vinnare.

Nilla Nilsdotter-Linde, SLU, institutionen för växtproduktionsekologi, tel: 018-67 14 31, e-post: nilla.nilsdotter-linde@slu.se

Anna Hessle, SLU, institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd, tel: 0511-671 43, e-post: anna.hessle@slu.se

Linda af Geijersstam, Svenska Vallföreningen, tel: 076-111 21 23, e-post: linda.af.geijersstam@gmail.com

Fakta:

Grazing4AgroEcology (G4AE) är ett EU-finansierat projekt för att stödja lantbrukare i betesbaserad djurhållning. G4AE pågår i tre och ett halvt år (september 2022–februari 2026) med deltagare från åtta EU-länder. I projektet tar vi fram goda exempel som förmedlas med faktablad, nyhetsbrev, videos m.m.

Olika grupper av lantbrukare och branschfolk får möjlighet att delta i nätverkande och utbyte nationellt och internationellt samt ta del av expertmöten, seminarier, webbinarier och läromedel.

Centralt i projektet för svensk del är femton utvalda samarbetsgårdar (partner farms) som representerar hela Sverige samt olika produktionsinriktningar och intresseområden. Unga lantbrukare är en viktig målgrupp för projektet. En utvald grupp får möjlighet att delta i diskussionsmöten om bete och att vara med på expertmöten utomlands.

Vill du vara med och forma framtidens livsmedelsproduktion inom ramen för detta projekt kan du kontakta våra nationella partners inom Sveriges lantbruksuniversitet eller Svenska Vallföreningen. Läs mer på https://grazing4agroecology.eu/

Logotyp med texten Grazing 4 AgroEcology.SLU:s logotyp.vallföreningen logo.jpgLogotyp med texten Finansieras av Europeiska unionen.