Fantastiska presentationer genomsyrade rundabordssamtalen i Alnarp

Publicerad: 20 maj 2024
En kvinnlig gymnasieelev får diplom

SLU Youth Institute välkomnade trettio förväntansfulla gymnasieelever till ett campus i strålande solsken. Gymnasieelever från Lund, Landskrona och Ystad fick under rundabordssamtalen möjlighet att presentera sina uppsatser och svara på frågor. Det blev spännande och väldigt givande diskussioner om globala utmaningar och möjliga lösningar mellan eleverna och de forskare och andra experter som deltog.

Experterna som satt med vid rundabordssamtalen och bedömde presentationerna var imponerade av det engagemang och den kunskap eleverna hunnit samla på sig under de månader de jobbat med uppsatsen.

”Vi är väldigt glada över att här få träffa några av de elever som deltagit i SLU Youth Institute under året och få höra hur mycket de lärt sig om de globala utmaningar som finns med tryggad livsmedelsförsörjning” - säger Kristina Karlsson Green, programkoordinator i Alnarp.

Grupp elever poserar för foto utomhus
Gruppfoto med de elever som deltog på rundabordssamtalen i Alnarp. Foto: SLU YI

Gymnasieeleverna som deltog i rundabordssamtalen fick även träffa representanter från de två kårer som finns i Alnarp och höra mer om hur det är att vara student på SLU och vilka utbildningar som finns. Därefter fick halva gruppen följa med ut i det fina vädret och lära sig mer om hur drönare fungerar och hur de kan användas för att förbättra och underlätta jordbruket. Den andra gruppen fick lära sig mer om hur man kan framställa protein ur växter, en spännande upplevelse på SLU Food Lab i samarbete med forskare från Proteinfabriken.

Gymnasielever tittar på en drönare
Några av eleverna får lära sig mer om hur man styr en drönare. Foto: SLU YI

Under året har närmare 500 elever från Landskrona, Malmö, Lund, Ystad, Uppsala, Lycksele, Strömsund och Umeå varit med i SLU Youth Institute och tagit sig an utmaningen att skriva om ett globalt problem kopplat till tryggad livsmedelsförsörjning. Genom att välja ett problem kopplat till ett specifikt land har eleverna fått fördjupa sig i någon eller några av de komplexa utmaningar världen står inför och presentera hållbara lösningar till dessa.

Av de elever som skrev uppsatsen har drygt hundra valt att skicka in sina uppsatser för att ha möjlighet att bli utvalda och därmed muntligt få presentera sina valda problem och lösningar för experter inom livsmedelsområdet under en eftermiddag på ett av SLU:s campus.

Rundabordssamtalen i Alnarp är den andra omgången rundabordssamtal som genomförs inom årets SLU Youth Institute. I slutet av april presenterade ett otroligt duktigt gäng sina uppsatser för experter i Uppsala och om ett par veckor kommer elever från Lycksele, Strömsund och Umeå få presentera sina uppsatser.

Fakta:

SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.