Strålande presentationer och spännande diskussioner under rundabordssamtalen i Umeå

Publicerad: 30 maj 2024
Två elever undersöker lådor med innehåll

Årets tredje och sista rundabordssamtal tog plats i Umeå med gymnasieelever från Tannbergsskolan i Lycksele, Maja Beskow gymnasiet i Umeå och Hjalmar Strömerskolan i Strömsund. Eleverna har under året jobbat intensivt med att hitta lösningar på några av världens globala utmaningar, något som de nu fick chans att presentera för experter inom området.

Dagen inleddes med en välkomsthälsning av Pernilla Christensen, prodekan på Fakulteten för Skogsvetenskap och Abigail Turner, representant från World Food Prize Foundation, innan eleverna delades upp till respektive diskussionsgrupp för sina presentationer.

Gymnasieeleverna som deltog i rundabordssamtalen fick efter sina presentationer göra ett mer praktiskt moment genom att testa den så kallade Skogslådan, en aktivitet där man får klämma och känna på en mängd olika material som utvinns ur skogen, något som verkligen uppskattades av deltagarna som hade i uppgift att försöka klura ut vad det var.

Gruppfoto SLU YI Umeå
Gruppfoto av gymnasieelever, lärare, experter, koordinatorer och gäster vid rundabordssamtalen i Umeå. Foto: SLU YI

Under året har närmare 500 elever från Landskrona, Malmö, Lund, Ystad, Uppsala, Lycksele, Strömsund och Umeå varit med i SLU Youth Institute och tagit sig an utmaningen att skriva om ett globalt problem kopplat till tryggad livsmedelsförsörjning. Genom att välja ett problem kopplat till ett specifikt land har eleverna fått fördjupa sig i någon eller några av de komplexa utmaningar världen står inför och presentera hållbara lösningar till dessa.

Nytt för i år är det inspirationsprogram som ges parallellt med rundabordssamtalen. Dit är de elever som inte är med på själva rundabordssamtalen inbjudna för att lära sig mer om SLU:s utbildningar och forskning. I Umeå fick även den gruppen testa Skogslådan och dessutom lära sig mer om både SLU:s utbildningar genom Skogshögskolans studentkår och om delar av SLU:s forskning genom en inspirerande föreläsning av Mehrdad Arshadi.

Kvinna presenterar inför publik

Abigail Turner från World Food Prize Foundation besökte rundabordssamtalen i Umeå och passade på att hälsa alla elever välkomna. Foto: SLU YI

Av de elever som skrev uppsatsen har drygt hundra valt att skicka in sina uppsatser för att ha möjlighet att bli utvalda och därmed muntligt få presentera sina valda problem och lösningar för experter inom livsmedelsområdet under en eftermiddag på ett av SLU:s campus.

Rundabordssamtalen i Umeå är den tredje och sista omgången rundabordssamtal som genomförs inom årets SLU Youth Institute. I slutet av april presenterade ett duktigt gäng sina uppsatser för experter i Uppsala och för ett par veckor sen var det engagerade elever från Ystad, Landskrona och Lund  som fick presentera sina uppsatser.

Fakta:

Välkommen till SLU Youth Institute!
SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.