Precilience: utveckling av precisionslösningar för klimatresiliens inom jord- och skogsbruk i den europeiska boreala regionen

Publicerad: 01 juli 2024
Drönarfoto av barrskog.

Precilience är ett nytt Horizon Europe-projekt på 10 miljoner euro som ska utveckla precisionslösningar tillsammans med jordbrukare, skogsbrukare, markägare och andra aktörer för att öka klimatresiliensen i de boreala regionerna i Danmark, Estland, Finland, Norge och Sverige.

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) kommer att bidra både inom anpassningsåtgärder i jordbruket med inriktning på utveckling av fånggrödor och vattenlagring och risk för skadedjur och sjukdomar för både jord- och skogsbruk.

– Jordbruket upplever mer extrema väderförhållanden, vilket resulterar i skördevariationer på mer än 20%. Det har skett två gånger under de senaste 5 åren. Svenskt jordbruk och växtodling är särskilt sårbart med mindre än 5% bevattning, begränsningar i vattentillgången för att utveckla mer, men också i behov av betydande dränering i fält till landskap, för produktiv odling. Att lära sig av praktiker, jordbrukare och kollegor i liknande agro-klimatiska områden kan bidra till att identifiera och dela lösningar för mer kostnadseffektiva anpassningar. Precilience kommer att vara en betydande insats för att tillsammans lära sig om lösningar i de nordiska jordbruksförhållandena, säger Jennie Barron, professor vid SLU.

Klimatförändringarna påverkar allvarligt de boreala regionerna och deras samhällen eftersom dessa områden värms upp tre gånger snabbare än det globala genomsnittet. Jordbrukare, skogsbrukare och markägare står inför stora utmaningar när det gäller att hantera dessa förändrade förhållanden, vilket skapar ett akut behov av beprövade lösningar för att hjälpa dem att anpassa sig och förbereda sig för en hållbar framtid. Precilience syftar till att uppnå just detta: precisionslösningar som ökar klimatresiliensen i det jord- och skogsbruk som våra samhällen är beroende av.

I Precilience är målet att överbrygga klyftan mellan vetenskap och målinriktat, praktiskt genomförande av lokala aktörer genom samarbete. Projektresultaten kommer att utvecklas tillsammans med intressenter, vilket resulterar i lösningar i den verkliga världen som utvecklats av dem som kommer att använda och dra nytta av dem. Projektet syftar till att utöka användningen av lokalt implementerade lösningar till andra lämpliga regioner genom att demonstrera deras lämplighet i en verklig produktionsmiljö.

Lösningar kommer att utvecklas och testas i elva regioner i den tempererade boreala regionen i Europa, i nära samarbete med organisationer i Danmark, Estland, Finland, Norge och Sverige.

Ämnen som utforskas i projektet inkluderar:

• Samskapande av anpassningsstrategier
  • Diversifiering av jordbruksproduktionen
  • Hållbar vattenhantering och återvinning
  • Förbättring av markens funktion
  • Bedömning av sårbara skogstyper
  • Innovativ skogsföryngring i områden som är utsatta för torka
  • Naturnära skogsförvaltning
  • Använda klimatanpassat trädmaterial för att återplantera skogar

Enskilda personer och organisationer uppmuntras att engagera sig, att ge råd, dela med sig av erfarenheter och kunskap och bidra till att forma vad som kommer att bli ett viktigt projekt. Det handlar om ett partnerskap med 16 organisationer som leds av Naturresursinstitutet i Finland (Luke) och omfattar Aarhus University; Norwegian Institute of Bioeconomy Research (NIBIO); Estonian University of Life Sciences; Luontoa Consulting; Oppla; Swedish University of Agricultural Sciences (SLU); Technical University of Munich; Swedish Meteorological and Hydrological Institute (SMHI); Skogkurs Forestry Extension Institute Norway; Østfold County Council; Indre Østfold Municipality; SEGES Innovation; Soil Protection Estonia; Eesti Erametsaliit and Riigimetsa Majandamise Keskus.

Genom att förse jordbrukare, skogsbrukare, markägare och andra aktörer med precisionslösningar för att anpassa sig till klimatförändringarna syftar Precilience till att stödja positiva resultat för naturen, den europeiska gröna given och globala åtgärder inom ramen för the Global Biodiversity Framework, vilket påskyndar bevarandet och återställandet av naturen.

Läs mer om projektet: www.precilience.eu

Fakta:

Kontaktuppgifter

Jennie Barron
Professor vid Institutionen för mark och miljö; Jordbrukets vattenhushållning och vattenkvalitet
jennie.barron@slu.se, 018-671578

Malin Elfstrand
Professor vid Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi; Avdelningen för växtpatologi/epidemiologi
malin.elfstrand@slu.se, 018-671579

Björn Andersson
Fältpatolog vid Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi; Avdelningen för växtpatologi/epidemiologi
bjorn.le.andersson@slu.se, 018-671617