Alnarp som testbädd för regenerativt jordbruk?

Publicerad: 30 augusti 2024

Just nu pågår dialoger och erfarenhetsutbyten kring potentialen att utveckla Alnarp campus till en testbädd för regenerativa landskap.

Det är Scott Wahl och Emily Wade, båda på institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, som drar i trådarna.

–  SLU har en viktig roll som förebild och testbädd för lantbrukare över hela världen, säger de.

Inom ramen för ett projekt som fått finansiering från en av SLUs framtidsplattformar SLU Urban Futures samlar Emily och Scott aktörer som idag på olika sätt är verksamma på Alnarp för att diskutera hur Alnarp campus och egendom kan bli en förebild för lantbrukare samtidigt som det bättre integreras i SLUs kärnverksamhet, det vill säga forskning och undervisning.

– Idag brukas Alnarps egendom konventionellt med konstgödsel, kemiskt växtskydd och frekvent plöjning. Vi vill undersöka om det finns alternativa förvaltningsmetoder som är mer skonsamma mot miljön men ändå är produktiva. Vi vill även få till samarbeten mellan olika discipliner och aktörer, exempelvis mellan landskapsarkitekter, agronomer och jordbrukare, säger Scott Wahl.

Emily Wade framhåller att till campus Alnarp kommer inte bara internationella forskare, utan också svenska jordbruksföretagare och studenter och att SLU har en viktig roll som förebild och borde använda sin mark för att visa vägen för ett hållbart jordbruk.

– Här finns möjlighet att utveckla ett odlingslandskap som producerar mat, bjuder in vatten, pollinerande insekter, och människor som kan bidra med klimatreglering, kolsänkor och minskat näringsläckage.

Än så länge är testbädden bara på ett idéstadium och Scott berättar att de redan har stött på utmaningar, inte minst ekonomiska.

– Vi behöver hitta lösningar som kan accepteras av SLU:s ledning och förvaltare av egendomen. SLU har investerat i det konventionella jordbruket i form av jordbruksmaskiner anpassade för det. Att gå över till andra alternativ som inte använder dessa eller inte ger lika hög avkastning skulle innebära att dessa investeringar inte utnyttjas till fullo.

Emily och Scott är båda landskapsarkitekter utan tidigare erfarenhet av att arbeta med jordbruk, vilket både kan vara en stor utmaning i arbetsprocessen men också möjlighet att närma sig jordbruk på nya sätt.

– Vi vet förstås att det finns många före oss som vill bruka marken regenerativt.

Projektet pågår under ett år. Kontakta gärna Scott Wahl eller Emily Wade om du är intresserad av att veta mer.

Fakta:

Om projektet:
Alnarp campus as an example for the 21st century – inspiring a regenerative landscape.

Medverkande i projektet är Scott Wahl, Emily Wade, Dennis Andreasson, Georg Carlsson, och Karl Lövrie från SLU, Verity Swift, student och representant för Alnarps agroekologiska jordbruk på SLU; och Per Blomberg från Lomma kommun och representanter från Akademiska hus and Alnarps egendom.