Ett besök i våra fältförsök utanför Uppsala

Publicerad: 23 augusti 2024
En grupp av männkor står i ett stråsädsfält.

Såg du en grupp på 20 personer som vandrade runt på fälten utanför Uppsala i tisdags? Det var vi, från institutionen för växtproduktionsekologi vid SLU, som tog tillfället i akt att besöka några av våra kollegors jordbruks- och landskapsförsök i Säby och Lövsta.

Vi fick lära oss om växtföljder, sortprovning och långliggande jordbruksförsök. Vi tittade på ett relativt "nytt" långliggande försök - ett odlingssystemexperiment som ska användas som en forskningsplattform för majs och höstvete i monokultur och växtföljd. Vi diskuterade också blandningar av gräs och baljväxter i vall, betesdrift och kombinationen av växtodling och djurhållning.

Ett stort tack till forskaren Rafaelle Reumaux och professor Ingrid Öborn för att ha organiserat denna dag, med intressanta presentationer, härligt soligt väder och en fikapaus som gav tid för reflektioner.

John Löfkvist, försökstekniker
Lövsta fältforskningsstation, SLU