Snart dags för premiären av Horse Welfare Summit

Publicerad: 27 augusti 2024
Närbild på ett hästöga, på en brun häst med vit bläs. Foto.

Välkommen till Nordeuropas största evenemang med fokus på hästvälfärd. Det blir två dagar fyllda med kunskap, diskussioner och interaktion med andra hästintresserade. Du kommer att få möjlighet att lyssna på internationella experter, delta i rundabords-diskussioner och träffa andra med intresse för hästar med fokus på att lära mer och utvecklas kring hästars välfärd.

Horse Welfare Summit går av stapeln på Flyinge 13-14 september. Evenemanget riktar sig till hästföretagare, hästtränare, lärare, amatörer, proffs, hästskötare, forskare och allmänhet; kort sagt till alla som gillar hästar och som vill lära sig mer om hästars välfärd.

SLU är en av arrangörerna och bidrar med flera forskare under dessa två dagar som deltar med föreläsningar, på clinics och under runda bordssamtal.

HWS är tänkt att bli ett återkommande, årligt event.

Ur programmet:

Clinic with Elke Hartmann, SLU & Angelo Telatin – Practicing learning theory to safeguard horse welfare

Johan Lundblad, SLU – Om hästars pain face

Hanna Sassner, SLU Alnarp – Sustainability of Horse Welfare

Nina Känsälä, SLU – You & Me – Horse welfare in everyday life with horses (introduction to round table discussions)

Rebeka Zsoldos, SLU Alnarp – Stay Cool, Horse! How Temperature Sensors Can Improve Equine Welfare

Maria Rörvang, SLU Alnarp – Equine perception and the link to behaviour and emotion

Elke Hartmann, SLU – Round table discussion

Elke Hartmann, SLU & Mari Zetterqvist Blokhuis, MZ Equitation – How can we bridge scientific findings with equestrian practice at riding schools?

Utställare på mässan

Under Horse Welfare Summit-dagarna pågår även en mässa där SLU medverkar för att presentera HästSverige, Hippologprogrammet och ett nytt utbildningsmaterial om utbildning, träning och tävling med hästens välfärd i centrum samt material från projektet Hästvälfärd på ridskolor.

Läs mer om Horse Welfare Summit på Flyinge

Detaljerat program

Följ Horse Welfare Summit på Instagram

Skaffa biljetter på Tickster

Horse Welfare Summit logotyp i mörkblått och gult. Bild.