Nya internationella studenter välkomnas till SLU

Publicerad: 30 augusti 2024
Utbytesstudenter

Just nu pågår Orientation week för nya internationella studenter på SLU. Det är en chans för nya studenter att snabbt lära känna både Sverige och SLU. Bland de som samlats på Ultuna i Uppsala märks glädjen inför terminsstart.

- Jag har nyss kommit till Sverige men än så länge har allt varit jättebra. Även om det är lite svårt med språket, allt är ju på svenska! säger Charles Emmanuel Stonken med ett skratt, och fortsätter:

- Jag kommer nog trivas här. Campus är fint och jag tycker verkligen om närheten till naturen.

Han är från Malawi och har kommit till SLU för att läsa mastersprogrammet mark, vatten och miljö.

- Jag har inte bestämt mig än för vad jag vill göra när jag är klar med studierna. Jag funderar på att forska och kanske göra det här i Sverige, säger han.

Alla internationella studenter som vill är välkomna att delta i SLU:s Orientation programme. Under en vecka får de lära sig om hur det är att studera och leva i Sverige, hur SLU fungerar samt att hitta i deras respektive studentstäder.

Bland studenterna som idag samlats på Ultuna i Uppsala finns förutom Charles även Jasmine Xue. Hon är från Kina och har kommit till SLU för att läsa mastersprogrammet i Animal science.

- Min förhoppning är att en dag kunna starta ett eget företag inom smart jordbruk och använda ny teknik för att utveckla och förbättra livsmedelsproduktion, säger Jasmine Xue.

Liksom Charles är hon ny i Sverige sedan bara några dagar och knappt hunnit installera sig i sitt korridorsrum.

- Det jag har hunnit se av SLU och Uppsala har varit jättebra. Alla har varit välkomnande och jag uppskattar att det är så fritt och enkelt att ta sig fram här, säger Jasmine Xue.