Majoriteten av den trålade sillen stressas hårt och dör innan de når däck

Publicerad: 26 augusti 2024
Bild på en fiskebåt. Foto: DDPO

I en ny studie har forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) tillsammans med en rad danska aktörer, undersökt djurvälfärden för sill som trålas på öppet hav i Nordsjön. Resultaten, som publicerats i Nature Scientific Reports, visar att hela 96 procent av de fångade sillarna var döda när de nådde fartygsdäcket. Fiskarna som också hade förlorat nästa alla sina fjäll visade även tydliga tecken på stress med förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol och omfattande hemolys, där de röda blodkropparna exploderat inuti fiskarna.

"När fiskar dör under fångsten utsätts de för onödigt lidande, vilket samtidigt försämrar köttets kvalitet på grund av stressrelaterade förändringar i deras kroppar. Det finns fortfarande många oklarheter kring vad som händer med fiskarna i trålen under vattenytan. Men vi kan med säkerhet säga att sillen som vi undersökte dog först efter att ha utsatts för allvarlig stress under en lång period," förklarar Albin Gräns, zoolog och docent vid SLU.

Studien är ett samarbete mellan industri, djurskyddsexperter och forskare och har delvis finansierats av den amerikanska forskningsfonden Open Philanthropy. Resultaten indikerar att utmaningarna för fiskvälfärden kan kopplas delvis till tråltiden och fångstmängden. Under de två fisketurerna varierade fångstmängden mellan 200 och 690 ton fisk per trålning, vilket motsvarar mellan 1,5 och 5 miljoner fiskar, och tiden som fiskarna tillbringade i nätet sträckte sig från en till fem timmar.

"Resultaten i vår studie tyder på att det finns möjligheter att utveckla skonsammare fångstmetoder som skulle gynna både fiskvälfärden och produktkvaliteten. Vi hoppas kunna fortsätta det unika samarbetet mellan industrin, djurskyddsexperter och forskare för att driva utvecklingen framåt," säger Esben Sverdrup-Jensen, vd för Danmarks Pelagiska Producentorganisation (DPPO).

Forskningen kan få stor betydelse för fiskeindustrin. Skandinaviska fiskare fångar tillsammans flera miljarder fiskar varje år. Projektets experter understryker behovet av ytterligare forskning för att förstå de exakta mekanismerna bakom fiskarnas död och utveckla fångstmetoderna.

”Jag hoppas att det här kan bana väg för utvecklingen av nya teknologier och metoder för att komma fram till skonsammare fångst- och avlivningsprocess. Om fler fiskar överlever till däcket, måste sen fokus ligga på att också utveckla och implementera humana avlivningsmetoder ombord på fler fiskefartyg,” avslutar Albin Gräns.

Kontakt

Om Forskningsresultaten: Albin Gräns, zoolog och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) Telefon: +46 737 033 500, Epost: albin.grans@slu.se

Generellt om projektet: Nicolaj Lindeborgh, biolog och fiskevälfärdskonsult på Dyrenes Beskyttelse. Telefon: +45 20 58 44 43, Epost: nli@dyrenesbeskyttelse.dk

Om pelagiskt fiskeri: Claus Reedtz Sparrevohn, chefbiolog vid Danmarks Pelagiska Producentorganisation (DPPO). Telefon: +45 29 12 45 49, Epost: crs@pelagisk.dk