Samverkansprojekt om barns deltagande

Publicerad: 28 augusti 2024

Hur kan barns deltagande i utvecklingen av utemiljöer bli vardag? I ett pågående Movium partnerskapsprojekt undersöker forskare vid SLU Landskap och planerare vid Malmö stad detta tillsammans, med fokus på metoden Min plats.

FNs Barnkonvention har satt fokus på barns deltagande. Under senare år har flera initiativ för hur barn ska kunna delta i utvecklingen av utemiljöer tagits fram och prövats. I Malmö stad gäller det bland annat Min plats – Barn och unga undersöker sin närmiljö. Syftet med Min plats är att främja barnvänlighet och demokrati och göra barn medvetna om hur de kan påverka kommunens arbete med den byggda miljön. Särskilt fokus ligger på att göra metoden användbar och smidig, till och med vardag.

Just nu studeras Min plats i ett samverkansprojekt vid SLU Landskap i Alnarp. Där samarbetar Hanna Fors, Märit Jansson och Johan Wirdelöv vid SLU med Kajsa Lawaczeck Körner och Steffanie Esse vid stadsbyggnadskontoret i Malmö stad. Projektet följer hur Min plats används vid några skolor i Malmö under 2024. Mer om projektet beskrivs i en artikel publicerad i Tidningen Utemiljö.

Hanna Fors
Forskare vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Telefon: +4640415165
E-post: hanna.fors@slu.se