Naturen tar över efter dammkatastrofen i Ukraina

Publicerad: 23 augusti 2024
Damm

Sprängningen av Kachovka-dammen i Ukraina är en humanitär, ekonomisk och ekologisk katastrof. Men ur förödelsen växer det som kan vara ett världsunikt naturområde. Nu berättar forskare vad de ser på platsen: våtmarker återbildas.

Natten den 6 juni 2023 som sker en explosion vid Kachovka-dammen i Ukraina. När dammen kollapsar störtar enorma mängder vatten fram. Tiotusentals människor får sina hem översvämmade. Infrastruktur och åkermark förstörs. Förorenat vatten spolas ut i Svarta havet.

- Konsekvenserna är monumentala. Det här påverkar hundratusentals människors dricksvattenförsörjning men även många industrier och jordbruk drabbas, säger Brian Kuns, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet.

När Kachovka-dammen byggdes på 50-talet bildades en av Europas största reservoarer, en slags konstgjord sjö. När dammen brast så minskade vattennivåerna i reservoaren kraftigt.

- När vattnet sjunker undan så blir det som tidigare varit botten torrlagt. Att ett jättelikt område plötsligt ”ges tillbaka” till naturen är mycket ovanligt. Möjligheten att studera hur djur och växter reagerar på det här är otroligt intressant, säger Brian Kuns.

Forskning om krigets påverkan

Han har själv rest mycket i området innan kriget och skrev sin avhandling om dagens jordbruk i områdena nära Kachovka-dammen. Brian Kuns jobbar i dagsläget med flera projekt om hur kriget påverkar jordbruk, miljö och människor i Ukraina. Nu sammanför han forskarkollegor från det krigshärjade landet för att delta i ett panelsamtal om dammkatastrofen på World Water Week i Stockholm.

- Det fanns en stor oro för att invasiva arter skulle ta över det som varit reservoarens botten. En ukrainsk botaniker som heter Anna Kuzemko har följt utvecklingen på plats och gjort väldigt spännande upptäckter, säger Brian Kuns.

Hennes forskning visar att våtmarker – det som förr kallades för ”den stora ängen” (Velykyi Luh på ukrainska) kan vara på väg tillbaka.

- Det är ett våtmarksområde som växer fram. Anna kan visa hur olika växtsamhällen växer och brer ut sig, vilket är både fascinerande och glädjande, säger Brian Kuns.

Anna Kuzemko kommer att berätta om sina upptäcker på panelsamtalet och gör det i sällskap av flera landsmän, som är experter inom bland annat akvatisk biologi och vattenresurshantering. De ska diskutera följderna av spängningen den 6 juni och ur olika vinklar men även blicka framåt.

Den ukrainska regeringen har fattat beslut om att dammen ska återuppbyggas, men det finns även andra idéer. Som att låta våtmarkerna bli kvar, göra en nationalpark eller kanske hitta en väg för både damm och natur att samexistera.

- Att göra som Anna och hennes kollegor, och forska i området, är farligt. Kriget rasar alldeles i närheten och det finns minor överallt. Samtidigt så finns det ett behov av att forska och blicka framåt, säger Brian Kuns och tillägger:

- Det går inte att återuppbygga dammen eller bilda naturreservat medan kriget pågår. Men att diskutera de här utmaningarna redan nu ger förhoppningsvis Ukraina ett bättre utgångsläge när kriget väl tar slut.

World Water Week pågår mellan 25 och 29 augusti i Stockholm. Samtalet som Brian Kuns leder är mellan kl. 16.00 och 17.30 den 25 augusti och kan följas online. Förutom de ukrainska experterna deltar tidigare utrikesministern Margot Wallström (S) med en förinspelad videohälsning. Hon leder en internationell arbetsgrupp med fokus på hur kriget påverkar miljö och natur i Ukraina.