Budgetpropositionen för 2025 – två nya satsningar vid SLU

Publicerad: 19 september 2024
SLU:s campus Ultuna

Torsdagen den 19 september presenterade regeringen budgetpropositionen för 2025. Budgeten innehåller reformer för strax över 60 miljarder kronor. För Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) innebär budgeten två nya satsningar; medlen till Universitetsdjursjukhuset förstärks och ett ökat anslag till Riksskogstaxeringen.

Regeringen ökar anslaget till SLU för djurvårdande utbildningar och veterinärmedicinsk forskning genom en riktad satsning på Universitetsdjursjukhuset (UDS). Ökningen är permanent och innebär att SLU tilldelas 30 miljoner kronor årligen.

- Tillskottet är välkommet och välbehövt. UDS är en central infrastruktur för den veterinärmedicinska utbildningen och forskningen i Sverige. Med den här förstärkningen skapas förutsättningar för att stabilisera driften av djursjukhuset. Satsningen är viktig inte bara för utbildningen och forskningen utan också för att Sverige på sikt ska kunna vända den nationella veterinärbristen, säger Maria Knutson Wedel, rektor vid SLU.

SLU får också ökade medel till Riksskogstaxeringen med en permanent förstärkning om sju miljoner kronor årligen. EU:s nya regelverk om klimatrapportering innebär att kraven på precision i beräkningarna av växthusgasemissioner ökar och det är SLU som tillhandahåller dessa beräkningar genom Riksskogstaxeringen.

-Vi har försett Sverige med statistik över vår skog i över hundra år och med detta tillskott får vi förutsättningar att hjälpa Sverige uppfylla de nya krav som EU ställer på vår skogsövervakning, säger Maria Knutson Wedel.

I december kommer den slutliga budgetomröstningen att ske i riksdagen. I slutet av samma månad förväntas SLU få sitt regleringsbrev som syftar till att precisera mål, uppdrag och ekonomiska ramar för det kommande året.

Erika Troeng, presschef
Kommunikationsavdelningen, SLU