SvD debatt: Utredaren bortser från forskning

Publicerad: 13 september 2024
Röd/vita kor på bete med en kyrka och blå himmel i bakgrunden. Foto.

En stor grupp forskare, varav många från Tillämpad husdjursvetenskap och välfärd vid SLU, ifrågasätter hur utredningen om slopat beteskrav har genomförts. Forskarna anser att utredningsförslaget om ett slopat beteskrav inte är i enlighet med relevanta forsknings­resultat.

Förra året tillsatte regeringen en utredning för att med bibehållet djurskydd stärka svensk livsmedels­produktions konkurrens­kraft. Att avskaffa beteskravet för mjölkkor i lösdrift är ett av utredarens förslag. Upprepade gånger konstateras det i betänkandet att vetenskapliga studier saknas och att några säkra slutsatser om hur bete påverkar kornas välfärd inte kan dras. Trots denna påstådda kunskaps­lucka så bedömer utredaren att förslaget inte kommer att påverka djurvälfärden negativt. Forskarna delar dock inte uppfattningen om rådande kunskapsläge och menar att utredarens slutsats inte är i enlighet med relevanta forsknings­resultat.

Läs hela artikeln i SvD Debatt: Utredaren bortser från forskning