Forskare avslöjar överraskande mönster bland världens svampar

Publicerad: 19 september 2024
Person i tjock jacka arbetar vid en grön apparat i skogen.

Tack vare ny teknik växer en ny bild av världens svampar fram. Tidigare har vi framförallt haft koll på svamparna i marken. När forskare analyserade svampsporer som flyger i luften fann de att två andra svampgrupper dominerar: nedbrytare och svampar som orsakar växtsjukdomar. De upptäckte också att den lokala svampfloran skiljer sig mycket åt mellan olika klimatzoner – trots att mikrober kan färdas hur långt som helst med luften.

Studien har nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Ett stort team på fler än hundra forskare har slagit sig samman för att utreda mönster bland världens svampar. De använde sig av en ny metod: att suga mikroskopiska svampsporer ur luften med ett slags ”dammsugare”. Sedan sekvenserade de DNA ur proverna för att se vilka svampar som fanns var. Genom att göra det världen över varje vecka i 1-2 år kunde de fastställa mönster i vilka svampar som finns var och när under året de skickar ut sina sporer.

Annan bild av svamparna

Vi har hittat mycket spännande. Framför allt visade det sig att sporer i luften ger en helt annan bild av världens svampar än de jordprover som forskarna kört med hittills. Om man gräver i marken hittar man föga förvånande mest marklevande svampar. Främst är det arter som bildar mykorrhiza, som är en symbios mellan svampar och växternas rötter. Men ser man i stället till de svampar som flyger i luften blir bilden en helt annan: här dominerar svampar som orsakar sjukdomar på växter och olika typer av nedbrytare. Vi behöver båda dessa metoder för att förstå svamparnas betydelse och mångfald, säger Tomas Roslin, professor i insektsekologi på SLU.

En speciell överraskning för forskarna var att den lokala svampfloran – mätt i sporer – skiljer sig så mycket mellan olika klimatzoner. Trots att en svampspor i princip kan färdas världen runt, buren av luften, var det bara en minoritet av svampar som förekommer från tropikerna till Arktis. Det stora flertalet arter är begränsade till antingen tropikerna, tempererade breddgrader eller kalla klimat. Det här visar hur starkt den lokala floran sållas av klimatet.

Upptäckten ger ny förståelse för utbredningsmönster bland mikrober. Här har ett tidigare antagande varit att ”alla mikrober finns överallt”, då deras spridningsförmåga i princip är enorm, säger Tomas Roslin.

Växlar mellan årstider

Svamparna uppvisar tydlig årstidsvariation. Mängden svampsporer och antalet olika svampsporer varierar kraftigt mellan olika årstider. Störst är årstidsvariationen vid polerna, minst vid ekvatorn. Spännande nog når olika svampgrupper sin högsta mångfald vid olika breddgrader.

Man kan alltså inte generalisera till att ”svamparnas mångfald är högst vid ekvatorn”. För många svampgrupper är det så, men för andra når mångfalden sin topp vid tempererade breddgrader, eller till och med nära polerna, säger Brendan Furneaux, en av de två förstaförfattarna till artikeln och verksam vid både SLU och Jyväskylä universitet i Finland.

Närmare besläktade arter visade mer snarlik känslighet till säsongsvariationer. Artgrupper som kännetecknas av stora årstidsvariationer kan nå sin topp antingen på våren, på sommaren eller på hösten. De föredrar alltså inte nödvändigtvis samma årstid, utan har det gemensamt att de reagerar på årstidernas växlingar. Andra artgrupper har ingen stor känslighet till säsongen och förekommer ungefär jämt i alla årstider.

De flesta svampar är okända

Svampar i allmänhet hör till jordens viktigaste och mest mångformiga organismgrupper. Hittills har ungefär 156 000 svamparter har beskrivits av vetenskapen, men det verkliga artantalet uppskattas till mellan 500 000 och 10 miljoner. Härnäst vill det internationella forskarteamet försöka svara på hur många svamparter vi delar planeten med och var (i vilka svampgrupper och vilka områden) de flesta svamparter döljer sig.

En sak är säker: du behöver inte ta dig till tropikerna för att stöta på okända svampar. Också i Uppsala centrum tillhör minst var tredje svampspor i luften en hittills okänd art, säger Brendan Furneaux.”

Insamlingen av svampsporer fortsätter i projektet Lifeplan, med SLU som koordinator för den världsomfattande provtagningen.

Vetenskaplig artikel

Airborne DNA reveals predictable spatial and seasonal dynamics of fungi

Tomas Roslin, professor i insektsekologi
Institutionen för ekologi, SLU