Fritidens landskap – Landskapets roll och potential i fritidsförvaltningarnas strategiska arbete

Publicerad: 19 september 2024

SLU Tankesmedjan Moviums faktablad är ute nu! I Movium Fakta nr 4, 2024 belyser vi den långvariga insikten att rörelse främjar både fysisk och psykisk hälsa. Dessutom har det visat sig att aktivitet i natursköna och gröna miljöer har en särskilt positiv inverkan på välbefinnandet.

Fysisk aktivitet och rörelse är centrala teman i arbetet för en förbättrad folkhälsa och det är på fritiden vi har möjlighet att idrotta, promenera, ströva, rekreera oss och upptäcka vår omgivning. Att planera för aktiv fritid är en viktig, men komplex, uppgift för våra kommuner.

Författare: Amalia Engström, Ylva Bökman, Charlotte Holmberg, Ola Nilsson, Maria Gustafsson

Fakta:

I Moviums faktaserie, Movium Fakta, hittar du de senaste forskningsrönen och fördjupningarna i relevanta ämnen kring stadens ekologi och utemiljö.

Inte prenumerant? Självklart kan du köpa faktabladet i Moviums nätbokhandel

Länken till filen visas här för dig som är inloggad partner eller prenumerant alternativt medarbetare eller student vid SLU.