Nu kör vi igen! Jordbruksekonomisk konferens 2024

Publicerad: 05 september 2024
Publik som sitter i aula

Årets upplaga av Jordbruksekonomisk konferens har fokus på det heta ämnet lantbrukets lönsamhet. Andra programpunkter rör svenska gårdars konkurrenskraft, klimatanpassad företagsledning och frågan om hur supervalåret i EU och USA påverkar lantbruket. Konferensens huvudtalare, professor Bengt Savén från KTH, Kungliga tekniska högskolan, har dessutom en utmanande fråga till publiken.

Den 27 november är det dags för den andra omgången av Jordbruksekonomisk konferens. Förra året deltog 200 personer på plats i Ultunas aula och ytterligare nästan 100 deltog digitalt runt om i landet. Magnus J Stark, som leder konferensprojektet även i år, hoppas på minst lika många deltagare i årets konferens.

- Det finns en stor önskan av att träffas och prata om både hårda och mjuka frågor som rör lantbrukets företagsledning. Det är i mötet mellan människor vi kan utveckla oss själva och därmed våra verksamheter.

Viktigt med mingel

En viktig del i konferensen är att ses i vimlet av deltagare, knyta nya kontakter och träffa tidigare kollegor. Och inte minst att prata om företagande och företagsledning.

- Företagsledning handlar om vad och hur vi människor tänker, men ännu mer om vad vi gör av det vi lärt. Att tänka nytt och göra nytt är helt enkelt ett billigt sätt att utveckla sin verksamhet. Nyckeln till förbättrad lönsamhet ligger inte alltid i en ny maskin för många miljoner, det kanske handlar om att hitta nya sätt att arbeta på, säger Magnus J Stark.

Svår fråga och färsk studie

Innehållet i årets konferens fokuserar på ledning och lönsamhet. Professorn Bengt Savén från KTH ställer till exempel den spetsiga frågan "Företagsledning – hur svårt kan det vara?" Deltagarna får även ta del av en helt färsk studie från SLU om hur lantbrukare använder sociala medier och dessutom släpps en ny rapport om företagsledning i kristider.

- Vi har också flera föredrag om driftsekonomi och lönsamhet, det var det många som önskade sig i förra året utvärdering, konstaterar Magnus J Stark.

Vem ska anmäla sig?

- Det korta svaret är såklart lantbrukare, rådgivare och forskare. Dessutom vet vi att det finns ett stort intresse bland många studenter att lära mer inför det stundande yrkeslivet. Det lite längre svaret är alla som vill vara med och förbättra sin förmåga och vässa sin attityd för att utveckla leveranserna från svensk lantbruk.

Magnus J Stark uppmanar alla intresserade att gå in och anmäla sig direkt och gärna tipsa vänner och kollegor om konferensen. Han vet redan nu att hela Växas fullmäktige kommer att vara på plats liksom en grupp från Landsbygsnätverket.

Två bra tips

Och till den som missade förra årets konferens och undrar vad det hela handlade skickar han tipset:

- Gå in och se inspelningen från konferensen 2023. Där finns mycket att lära.

Ytterligare ett tips från Magnus J Stark är att ta del av den samtidigt pågående Mjölkveckan, med konferens och webbinarier. Mjölkveckans konferens ligger dagen efter ekonomikonferensen och gör det möjligt att ta del av båda.

Se filmen från Jordbruksekonomisk konferens 2023!

Fakta:

Jordbruksekonomisk konferens är ett evemenang i regi av Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap, ett projekt finansierat av Jordbruksverket. Projektet drivs av SLU Kompetenscentrum företagsledning vid institutionen för människa och samhälle.

EUs blå flagga med gula stjärnor i ring