Kan maskar hosta?

Publicerad: 10 september 2024
Händer med jord och daggmaskar. Foto.

Förskolebarnen på Arkens förskola i Lund har pratat med forskaren Maria Viketoft om daggmaskar. “Det var kul att höra vad eleverna var nyfikna på och de tänker verkligen på ett annorlunda sätt än vuxna” berättar Maria.

Lite slemmiga, läskiga att hålla i, gömda under marken, men kommer fram i regnväder. Daggmaskar fascinerar inte bara barn, även Charles Darwin var ett stort fan av maskar. I sitt sista manus ”The Importance of Earthworms” skrev han att det är tveksamt om det finns några andra djur som har spelat en så viktig roll i världens historia. Idag vet vi att maskarna hjälper till att skapa ett fungerande kretslopp mellan det levande och det döda och ger förutsättningar åt växter och många andra djur.

Daggmaskexpert efterlystes

Maria Viketoft har pratat med fyra- och femåringar på förskolan Arken i Lunds kommun om daggmaskar. Initiativet kom från förskoleläraren som kontaktade SLU Servicecenter och frågade efter en daggmaskexpert.

Maria arbetar till vardags mest med nematoder som är en slags rundmaskar, vilka är betydligt mindre i storlek än daggmaskar och också mindre välkända. Hon undersöker nematoders ekologi och hur de här maskarna interagerar med vilda växter och jordbruksgrödor samt andra organismer i marken, bland annat daggmaskar.

Blyga men nyfikna

Eftersom det var lite långt att åka till Lund från Uppsala pratade Maria med förskolebarnen via dator. Inför besöket hade barnen kommit på frågor och gjort teckningar för att illustrera sina frågor.

– Först var barnen ganska blyga och satt nästan helt tysta på sina stolar. Ingen vågade ställa frågor i början, utan läraren fick börja samtalet. Men efter ett tag var det fler barn som vågade ställa sina egna frågor, berättar Maria.

Är maskar farliga?

Har maskar en mun?  Är maskarnas bajs jord? Kan maskar ha bebisar i magen? Är maskar farliga? Hur kan maskar prata? Äter grisar maskar? Kan maskar hosta? Äter dom större djuren maskar? Det var några av frågorna som förskolebarnen ville ha svar på.

– Det var kul att höra vad eleverna var nyfikna på och de tänker verkligen på ett annorlunda sätt än vuxna! Det är fascinerande och roligt att kommunicera med unga och just att de tänker i andra banor gör att man själv blir inspirerad.

Viktigt med naturintresserade barn

Vad är det bra att tänka på när man pratar med förskolebarn?

– Det är förstås viktigt att man kommunicerar på ett enkelt sätt som barnen förstår, och inte gå in på detaljer, men samtidigt ge en bild som de kan förhålla sig till. Den här gången fick jag en lista på frågorna i förväg vilket var till stor hjälp men det kom också spontana frågor på slutet vilket var jättekul.

– Jag tycker det är viktigt att kommunicera med barn för att de ska få upp intresset för vår natur. Det är viktigt att de tar till sig fakta om naturen, de är den generation som ska förvalta våra naturresurser framöver.

Hur var det med frågorna då? Vissa var lite kluriga även för vuxna!

– Nej, maskar kan inte hosta. För att hosta behöver man lungor och det har inte daggmaskar, istället andas de genom huden. För att prata med varandra använder daggmaskarna känsel och smak, avslutar Maria.