KliMATspelet: Ett digitalt spel från SLU om klimat, biologisk mångfald och mat

Publicerad: 16 september 2024
Illustration för Klimatspelet.

I slutet av september lanseras KliMATspelet, ett vetenskapligt spel om klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat, utvecklat av SLU.

Forskare på SLU har i samarbete med partners utvecklat ett kostnadsfritt, digitalt spel som kan bidra till ökade kunskaper och förståelse.

Digitala spel är effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och erbjuder nya sätt att nå fram till eleverna som kan komplettera den traditionella undervisningen.

– Det unika med just detta spel är att spelet tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Det handlar om klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat. Mat är en naturlig del av elevernas vardag som ger en bra ingång till de här stora frågorna. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna anta en utmaning och själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, säger forskaren Christina Lundström som leder projektet på SLU.

Projektet drivs av SLU i Skara med finansiering från Allmänna arvsfonden, Formas och Västra Götalandsregionen. SLU Future Food bidrog under 2019-2020 till en tidig prototyp av KliMATspelet genom att finansiera arbetet med en förstudie och en ansökan till Allmänna arvsfonden. Förstudien gjordes i samarbete med en vetenskaplig referensgrupp men också med ungdomar från fyra organisationer (4H, WWF Youth, Svenska kyrkans unga och Sverok) för att säkerställa att ungdomars perspektiv inkluderades i ansökan.

– Det är inspirerande att se hur olika verktyg utvecklas för att öka förståelsen och kunskapen om så komplexa frågeställningar som klimatet. Vi tilltalades av projektgruppens mål att förankra klimatspelet i vetenskap och därför har vi varit med och stöttat arbetet med en vetenskaplig referensgrupp, säger Annsofie Wahlström som är programchef för SLU Future Food.

KliMATspelet har testats under våren av lärare och elever på Volvogymnasiet och Eriksdalsskolan i Skövde och De la Gardiegymnasiet i Lidköping samt Göteborgs universitet.

En ny typ av 'serious game' eller lärandespel

Målgruppen för spelet är lärare och elever på högstadiet och i gymnasiet. Spelet är kostnadsfritt och anpassat till kursplanemål i ämnena naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet samt biologi, geografi, hem- och konsumentkunskap på högstadiet.

Lansering på Bokmässan

Spelet kommer att lanseras på Bokmässan i Göteborg i slutet av september.

För mer information, kontakta:

Läs mer på klimatspelet.se

Fakta:

Anta utmaningen: Fixa Sveriges matsystem – rädda den biologiska mångfalden och klimatet.

KliMATspelet är ett vetenskapligt baserat digitalt spel som riktar sig till lärare och elever på högstadier och gymnasier i hela Sverige.

Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden, som självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald.

Projektet drivs av Sveriges lantbruksuniversitet SLU i Skara. Finansiärer är Allmänna arvsfonden, Formas och Västra Götalandsregionen.

Samarbetspartners är SLU Holding, Bioresurs, NTA och WWF Youth, Svenska Kyrkans Unga, 4H ungdom samt Sverok och Högskolan i Skövde.

Spelutvecklingen görs av IUS Innovation.

SLU Future Food bidrog under 2019-2020 till en tidig prototyp av KliMATspelet genom att finansiera arbetet med en förstudie och en ansökan till Allmänna arvsfonden. Förstudien gjordes i samarbete med ungdomar från fyra organisationer (4H, WWF Youth, Svenska kyrkans unga och Sverok) för att säkerställa att ungdomars perspektiv inkluderades i ansökan. Ett vetenskapligt råd bidrog med idéer och synpunkter.