De vill utreda de institutionella förutsättningarna för tvärvetenskap vid SLU

Publicerad: 05 september 2024

SLU-Forskarna Jasmine Zhang och James Kurén Weldon har fått medel från SLU Future Food att utreda de institutionella förutsättningarna för tvärvetenskap vid SLU. Hur uppmuntrar institutionerna tvärvetenskapliga samarbeten, vilka hinder och trösklar finns?

Studien inkluderar bland annat en enkätundersökning till personer vid SLU som har varit involverade i Interdisciplinary Academy eller som på olika sätt uttryckt intresse för tvärvetenskap. Studien kommer att presenteras i form av en rapport vid årsskiftet.

Jasmine och James har båda deltagit i Interdisciplinary Academy (IDA) och brinner för tvärvetenskap. De vill gärna bidra till bättre förutsättningar på en institutionell nivå, så att fler forskare kan engagera sig i tvärvetenskapliga samarbeten.

– Alla vet och pratar om hur viktigt det är, men sällan får man möjlighet att på ett konkret sätt prova och diskutera hur det faktiskt fungerar. Det finns grundläggande kulturer och antaganden i alla discipliner som påverkar hur vi kommunicerar, förstår och samarbetar med andra, både inom och utanför våra 'egna discipliner'. SLU har startat IDA, vilket är ett mycket bra initiativ, men för att fortsätta stärka tvärvetenskapen måste vi förstå hur institutionella strukturer och kulturer stödjer eller hindrar individuella forskares intresse, motivation och kompetens att bedriva tvärvetenskaplig forskning”, säger Jasmine.

Är du knuten till SLU och vill delta i enkätundersökningen? Här kan du besvara enkäten: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=1231652X445623576X25788

Fakta:

Interdisciplinary Academy (IDA) vid SLU inrättades 2022 och drivs som ett projekt av NJ-fakulteten och SLU Future Food, med syftet att bygga upp en långsiktig organisation för utveckling av mång- och tvärvetenskaplig forskning vid SLU. Förhoppningen är att IDA ska leda till att öka intresset för tvärvetenskapligt forskningsarbete vid SLU, stärka förmågan att bearbeta forskningsfrågor ur ett mång- och tvärdisciplinärt perspektiv samt underlätta för samarbeten mellan SLUs olika institutioner inom ramen för satsningar på mång- och tvärvetenskap.  Den framtida utvecklingen av IDA sker i dialog med SLU:s övriga framtidsplattformar.

NJ-fakultetens strategi för 2021-2025 anger att tvärvetenskapliga förhållningssätt ska vara en del av arbetet att bidra till omställningen till ett hållbart samhälle. Strategin slår fast att fakulteten ska "stärka förmågan att bearbeta forskningsfrågor ur ett tvär- och mångdisciplinärt perspektiv" och "underlätta för samarbeten mellan olika institutioner inom ramen för satsningar på tvär- och mångvetenskap".

SLU Future Food är en plattform som stimulerar och utvecklar tvärdisciplinär forskning och samverkan för ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara livsmedelssystem. Pilotstudien finansieras av SLU Future Food.