SLU-utbildningar toppar listan över studier som leder till jobb

Publicerad: 24 september 2024
Studenter i labb

I en ny sammanställning från Högskolepejlen, som mäter etableringsgraden för utbildningar vid svenska lärosäten, placerar sig flera av Sveriges lantbruksuniversitets (SLU:s) utbildningar högt. Elva av SLU:s program har studenterna en etableringsgrad på över 80 procent, ett år efter avslutad utbildning.

Högskolepejlens sammanställning visar hur stor andel av studenterna från olika program som får anställning på en nivå som motsvarar deras utbildning inom ett år efter examen. Totalt har studenter från hela elva av SLU:s utbildningar en etableringsgrad på över 80 procent ett år efter examen. Agronomprogrammet har en etableringsgrad på 84 procent, veterinärprogrammet 88 procent och jägmästarprogrammet imponerande 97 procent.

-Det är verkligen roligt att se att våra utbildningar fortsätter att leda till arbete för så många av våra studenter. Siffrorna visar att våra utbildningar är både relevanta och efterfrågade på arbetsmarknaden. Vi lägger stort fokus på att erbjuda en utbildning som kombinerar teoretisk kunskap med praktiska färdigheter, och det är tydligt att vi lyckas matcha de krav som ställs i arbetslivet. Det här ska vi alla vara väldigt stolta över! Pär Forslund, prorektor vid SLU.

Ellinor Littorin studerar till livsmedelsagronom vid SLU och kommenterar etableringssiffrorna så här:

-Hög etableringsgrad är uppmuntrande och speglar vad alla säger till oss; att arbetsmarknaden ser god ut för agronomer. Vår utbildning är relevant både idag och imorgon eftersom vi blir experter på livsmedelsproduktionens förutsättningar.

Ellinor Littorin fortsätter:

-Som agronom får vi både en bred förståelse kring livsmedelssystemet, samtidigt som vi besitter spetskompetens inom vårt område. Det gör att det finns en stor variation av arbetsplatser i samhället som är i behov av en agronom. Och det behovet lär inte minska framöver!

Här finns hela listan över etableringsgraden för SLU:s utbildningar, ett år efter att studenterna avslutat sina utbildningar: Högskolepejl (ekonomifakta.se)

Fakta:

Om Högskolepejlen
Högskolepejlen är ett verktyg och en rapport framtagen av Svenskt Näringsliv som presenteras på Ekonomifakta. I rapporten sammanställs statistik över etableringsgraden för olika utbildningar i Sverige, vilket visar hur stor andel av studenterna som har en sysselsättning som motsvarar deras utbildningsnivå inom ett år efter examen.

Erika Troeng, presschef
Kommunikationsavdelningen, SLU