Smultronplantor från Europa kan innehålla nycklar till friska jordgubbar

Publicerad: 30 september 2024
En kvinna hukar i en skog. Foto.

Smultron har en ständig följeslagare i form av en svart jästliknande svamp. Den här svampen fungerar som en livvakt och skyddar smultronen mot olika växtsjukdomar. Kan svampen också hjälpa till att skydda kommersiella jordgubbsodlingar? Det vill forskare från Alnarp ta reda på och för att göra det bad de om hjälp med att få smultron skickade till sig från hela Europa.

Smultron växer över nästan hela Europa och utsätts ständigt för mikrobiella skadegörare som kan orsaka sjukdomar. Men smultronen har också “snälla” mikroorganismer som hjälper dem mot sjukdomar. En av dessa är en svart jästliknande svamp som heter Aureobasidium pullulans. Eftersom smultron en nära släkting till jordgubbe blir det förstås intressant att använda den här svampen för att hålla sjukdomar borta från odlade jordgubbsplantor.

– Egenskaperna hos olika isolat av Aureobasidium pullulans varierar. Därför ville vi undersöka hur svampens egenskaper varierar i smultronplantor över hela Europa. Samtidigt ville vi titta på hur smultronens resistens mot olika sjukdomar såg ut. Hur varier svampens egenskaper och smultronens resistens och finns det en samband mellan de här två sakerna?

Det berättar Nataliia Khomutovska, postdoc vid institutionen för växtskyddsbiologi på Alnarp.

Bad om hjälp med en film på sociala medier

Hur motiverar man forskare från hela Europa att hjälpa till med en ganska komplicerad provtagning och att skicka in smultronplantor?

– Vi gjorde en film där jag bad om hjälp och berättade om hur man tar proverna efter ett särskilt protokoll. Filmen la vi ut på olika sociala medier. För att få vara med behövde man vara knuten till ett universitet eller forskarinstitut. Som en morot fick de från vars smultron vi lyckades isolera Aureobasidium pullulans vara medförfattare på den första artikeln i projektet, säger Nataliia.

– Det var roligt att engagera så många i detta och proverna kommer hjälpa oss att förstå hur växt/mikrob-föreningar utvecklas på kontinental skala och kan ge insikt i hur vi kan optimera växtskyddet för odlade jordgubbar, säger Johan Stenberg, professor på samma institution.

Prover från hela Europa

Totalt kom det in 246 prover till projektet och Nataliia och Johan samlade också själva in prover.

– Vi fick prover från bland annat Belgien, Danmark, Finland, Grekland, Island, Luxemburg, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ukraina, Spanien och Tjeckien. Däremot var det svårare att få in material från sydöstra Europa, berättar Nataliia.

– Vi är väldigt tacksamma över att få så många prover skickade till oss. Men majoriteten av plantorna som vi använder i studien har vi samlat in själva. Förutom länderna som jag nämnde innan samlade vi också jordgubbsplantor i Estland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Schweiz, Slovenien och Österrike, fortsätter Nataliia.

Den svarta jästen isolerad från nästan alla plantor

Hur gick det då, kom alla proverna fram ordentligt med posten?

– Vissa prover som sändes till oss med reguljär post från södra Europa under den varma sommarperioden kom ibland fram i dåligt skick. Annars har allt gått förvånansvärt bra. Jag var orolig för att vi inte skulle lyckas isolera smultronets ständige följeslagare Auroebasidium pullulans från alla plantor, men Nataliia har gjort ett jättebra jobb och lyckats i nästan samtliga fall, berättar Johan.

Intresserade och motiverade forskare skickade in plantor

Nu kommer Johan och Nataliia att spara proverna och använda dem under många år i flera olika projekt och internationella samarbeten.

– Utmaningen nu är att hålla alla 246 plantor och alla 244 isolat av Auroebasidium pullulans vid liv. Insamlingen har gått bäst i de länder där vi lyckats engagera lokala forskare, säger Nataliia.

– Att samla in prover på ett vetenskapligt sätt är krävande. Man måste följa ett särskilt protokoll och de som hjälper till att samla in prover meriterar sig därmed ofta för medförfattarskap. De forskarna har också fått möjlighet att bidra med kommentarer till analysarbetet och skrivandet. Alla som bidragit har varit intresserade och motiverade, berättar Johan.

Stor variation i resistens mot sjukdomar

Nu har Nataliia screenat alla smultron för resistens mot växtsjukdomar. Hon har även screenat den svarta jästliknande svampens biologiska bekämpningspotential.

– Mina resultat visar att egenskaperna varierar väldigt mycket mellan plantorna. Vissa geografiska och ekoklimatiska faktorer bidrar till att förklara variationen i resistens och biologisk bekämpningspotential. Det är spännande resultat som jag håller på att analysera vidare nu, avslutar Nataliia.