Social infrastruktur på agendan i Tallinn

Publicerad: 26 september 2024

Under några intensiva septemberdagar i Tallinn samlades forskare och sakägare från Sverige, Danmark, Lettland och Estland för att dela erfarenheter och diskutera utmaningar samt möjligheter kring etablering av social infrastruktur i bostadsområden. Deltagarna belyste hur de arbetar med att etablera mötesplatser som kan främja gemenskap och social hållbarhet, och presenterade konkreta exempel från sina respektive länder, berättar Lina Berglund-Snodgrass, verksamhetsledare vid SLU Tankesmedjan Movium..

Aske Tybirk Kvist från Nørrebro United och Søren-Emil Stenkjær Schütt från AKB København och det lokala konstkollektivet TilVaegs berättade om hur bristen på fotbollsplaner i Köpenhamn hindrar barn från att delta i idrottsverksamhet. De delade sina erfarenheter från ett gemensamt projekt som kantats av stora utmaningar där de omvandlat en privatägd bostadsgård till en fotbollsplan där bland annat barn i Nørrebro United kan träna.

Daiga Mežale från Riga City Neighbourhood Residents lyfte fram sitt arbete med lokala föreningar i utvecklingen av stadsdelen Jugla i Riga, där en så kallad deltagande budget ger invånarna möjlighet att lämna in förslag och rösta om hur en del av stadsbudgeten ska användas. Ilze Neimane från Jugla Neighbourhood Development Association delgav sina erfarenheter från processen. Detta tillvägagångssätt har gjort det möjligt för medborgare att aktivt påverka stadsdelens utveckling och bidra med egna idéer.

Dragana Curovic från Helsingborgshem delade sina erfarenheter kring hur de arbetar med social hållbarhet i sina bostadsområden i Helsingborg, och Sandra Grahn från Skånes stadsmission berättade om deras erfarenheter av att etablera mötesplatser för bland annat hemlösa i Skåne.

Workshopen arrangerades av nätverket GASO (SLU, Köpenhamns universitet, Umeå universitet, Riga Technical University och Tallinn Urban Lab), som leds av SLU, och finansierades av Svenska institutet. Den var även ett samarrangemang inom ramen för Movium partnerskapsprojektet SOFRA, som kartlägger och undersöker utmaningar med att etablera social infrastruktur i bostadsområden.

Christine Benne-Skytt Larsen från Köpenhamns universitet diskuterar under workshopens andra dag.
Foto: Lina Berglund-Snodgrass.

Fakta:

Bli Movium Partner!
Vill du också bli Movium Partner? Grunden i SLU Tankesmedjan Moviums partnerskap (kallat Movium Partnerskap) är samverkan mellan Moviums partners och SLU. Som Movium Partner får du ta del av alla SLU Tankesmedjan Moviums tjänster och publikationer, ingå i samverkansprojekt, söka aktivitetsmedel samt få hjälp och ta del av kunskap på en mängd sätt.

Läs mer om våra erbjudanden!