Stora forskningspriset i veterinärmedicin på en miljon kronor instiftas av SLU och Agria

Publicerad: 30 september 2024
Fotograf: Björn Ekesten SLU

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Agria Djurförsäkring instiftar Stora forskningspriset i veterinärmedicin. Priset delas ut årligen till forskare som gjort exceptionella insatser inom veterinärmedicinsk forskning i Norden. Forskning om förebyggande insatser kommer särskilt uppmärksammas. Prissumman är 1 miljon kronor och finansieras av Agria. Priset blir ett av de största forskningspriserna inom området.

Priset kommer att delas ut för första gången i november 2025, som en del av firandet av 250-årsjubileet för svensk veterinärmedicin. Stora forskningspriset i veterinärmedicin är ett erkännande av betydelsefulla framsteg inom veterinärmedicinsk forskning i Norden och ska inspirera till fortsatt vetenskaplig utveckling och innovation inom området. Med prissumman på 1 miljon kronor, blir det ett av de största forskningspriserna inom veterinärmedicin i världen.

– Jag är väldigt glad och stolt, det här priset är en fantastisk milstolpe för den veterinärmedicinska forskningen! Veterinärmedicin har en nyckelroll för både djurens och människors hälsa, och med instiftandet av Stora forskningspriset i veterinärmedicin vill vi visa på hur viktig den här forskningen är för hela samhället, säger Rauni Niskanen, dekan vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, SLU.

Priset kan tilldelas en enskild forskare eller en forskargrupp. Beslut om mottagare fattas av rektor vid SLU efter förslag från en dedikerad priskommitté bestående av representanter för och utsedda av de nordiska veterinärmedicinska lärosätena. Nomineringsprocessen för 2025 års pris öppnar i november i år.

Sedan 1938, i 86 år, har Agria givit stöd till forskning om djurens hälsa. Vi vill genom detta pris synliggöra och uppmärksamma den viktiga veterinärmedicinska forskningen, särskilt den preventiva, som leder till en bättre djurvälfärd, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef, försäkringsaktiebolaget Agria

Fakta:

Nominering

I november varje år öppnas nomineringsperioden till nästkommande års pris. Vem som helst kan nominera men varje nominering ska valideras av prefekt eller motsvarande. Efter att nomineringsperioden har avslutats ansvarar den utsedda priskommittén för beslutsprocessen. Kommittén består av representanter för och utsedda av de nordiska veterinärmedicinska lärosätena. Pristagaren av det Stora forskningspriset i veterinärmedicin, som kan vara en enskild person eller en grupp, utses av rektor vid Sveriges lantbruksuniversitet efter förslag av utsedd priskommitté. Nomineringsprocessen för 2025 års pris startar i november.