Träden blir allt högre, visar ny studie

Publicerad: 05 september 2024
Alex Appiah Mensah

Skogen växer allt snabbare och träden blir allt högre. I ett nyligen publicerat Fakta Skog ger forskarna några svar på varför.

Träden blir allt högre. En femtioårig tall eller gran är idag cirka två meter högre än ett lika gammalt träd var på 1980-talet. Det är ytterligare två meter högre än ett 50-årigt träd var på 1950-talet.

I Fakta Skog nr 5/2024, ”Skogen växer snabbare och snabbare – men varför?” undersöker professor Björn Elfving och forskaren Alex Appiah Mensah hur det kommer sig att träden blir allt högre.

– Vår rapport sammanfattar utvecklingen av trädens tillväxt under 40 år och jämför den med andra studier i världen. Det gör det möjligt för oss att ha en global syn på skogstillväxt i en tid då både förändrad förvaltning och förändrade klimatförhållanden påverkar skogen, säger Alex Appiah Mensah.

Det finns många förklaringar till den ökade höjdtillväxten: förändrad skogsskötsel, ett varmare klimat, kvävenedfall och ökad koldioxidhalt är några. Eftersom höjdtillväxten ökat jämnt över stora regioner och för båda trädslagen är forskarnas hypotes att den ökade koldioxidhalten underlättar trädens vattenbalans och påverkar deras växtsätt.

Det var när Alex Appiah Mensah – som numera forskar på skogsbiometri vid Institutionen för skoglig resurshushållning på SLU i Umeå – skrev sin doktorsavhandling som han träffade professor emeritus Björn Elfving.

Björn Elfving hade gjort omfattande forskning om skogstillväxtmodellering i Sverige och tittat närmare på tillväxttrenderna i svenska skogar mellan 1950 och 1993. Alex Appiah Mensah var intresserad av att se hur skogen har utvecklats sedan dess. Så inleddes ett samarbete dem emellan vilket också har lett till att Alex Appiah Mensah lärt sig att växa i den vetenskapliga och professionella världen.

I studien såg Appiah Mensah och Alfving att medelhöjden för träd i en given ålder har ökat över tid medan den genomsnittliga tillväxten relativt sett har hållit sig stabil under de senaste 40 åren.

– Det tyder på att träden har blivit högre och smalare i svenska skogar. Resultaten i vår rapport har flera implikationer för platsanpassad skogsförvaltning, säger Alex Appiah Mensah.