Tvärvetenskap i utbildningar

Publicerad: 04 september 2024
Studenter runt ett bord, i bakgrunden SLU-logotyp. Foto.

Vad innebär tvärvetenskap och systemperspektiv i utbildningssammanhang, och hur kan dessa stärkas i SLU:s utbildningar? De frågorna har varit i fokus för två workshopar om tvärvetenskap i utbildningen, och diskuteras också under en eftermiddag om tvärvetenskap vid SLU den 17 september.

Utbildningsnämnden vid SLU beslutade 2021 att programnämnderna vid de olika fakulteterna skulle utforma ett förslag till beskrivning av vad som förväntas av en utbildning som har ett systemperspektiv och/eller tvärvetenskapligt angreppssätt. Målsättningen var att kunna använda förslaget för att kvalitetsutveckla SLU:s utbildningar. I slutet av 2022 kom rapporten Systemperspektiv och tvärvetenskap i SLU:s utbildningar. Rapporten presenterar ett antal pedagogiska tillvägagångssätt och organisatoriska indikatorer som kan användas för att diskutera graden av tvärvetenskaplighet och systemperspektiv i kurser och utbildningar.

Rapporten utgjorde utgångspunkt för workshopen På kurs och tvärs vid SLU:s utbildningskonferens i augusti 2023. I workshopen diskuterades vad krävs för att få tvärvetenskaplig interaktion, och hur mycket den enskilde läraren måste kunna av olika vetenskapliga perspektiv. I samtalen konstaterades att integreringen av olika perspektiv kräver att lärare jobbar tillsammans för att foga ihop olika discipliner och att detta kräver tid. Administrativa utmaningar med tvärvetenskap i utbildningarna lyftes också fram.

Progression och utvärdering

I januari 2024 anordnades en andra workshop, som tog vidare några nyckelfrågor från den första workshopen, bland annat progression i och utvärdering av studenternas tvärvetenskapliga kunskaper.

En viktig insikt för utvecklingen av tvärvetenskap i utbildningarna är att tvärvetenskap betyder olika saker. Dels är det viktigt att skilja på program och kurser, eftersom det betyder olika saker för hur tvärvetenskap kommer in. Dels behöver det preciseras och tydliggöras vad som avses och vad syftet är med det tvärande. Det kan exempelvis å ena sidan handla om att det i en riktad utbildning mot t.ex. transport och logistik också behövs kompletterande kunskap från flera områden som ekonomi och organisation, medan det å andra sidan finns utbildningar där en förståelse av helheten, som komplexiteten i dagens samhällsutmaningar, är kärnan i utbildningen som t.ex. i masterprogrammet i Hållbar utveckling. Om det tvärande bygger på att utbildningen består av ett hopplock av olika ämnen, så behöver det preciseras vad som är kandidatnivå och vad som är masternivå. Det behövs kompetenser hos lärare som handleder uppsatser, och kriterier för bedömning av inlämningar och uppsatser.

I diskussionerna efterlystes någon som ansvarar för den tvärvetenskapliga helheten, och håller ihop tvärande program på övergripande nivå. Förutsättningarna för tvärvetenskap i doktorandutbildningarna behöver också ses över. Till exempel nämndes brister i kurser i kvalitativ metod för doktorander i naturresursförvaltning.

I workshopen delade deltagarna med sig av goda exempel och erfarenheter. Ett förslag var att göra en kunskaps- eller idébank över sådant som redan görs, för att inspirera andra. Casestudier är en väl fungerande metod, och att sikta på problemlösningar. Ett första och avgörande moment är att komma överens om vad problemet är innan man börjar arbeta med lösningen: Hur ställer vi frågan? Vad är frågan? Hur hittar vi en gemensam nämnare?

För bedömning av progression i tvärvetenskap föreslogs följande stege:

1. Studenterna måste förstå att ett problem handlar om olika saker
  2. Studenterna skall ha förmågan att kombinera två olika perspektiv/kunskapsområden
  3. Studenterna skall ha förmågan att integrera de olika perspektiven

Beträffande examination och betygssättning konstaterades att då tvärvetenskap är svårare att utvärdera i en vanlig tentamen, särskilt då studenter jobbar med stora problem och svåra utmaningar. Deltagarna nämnde några olika examinationsmetoder de använt sig av såsom rollspel, kontextualisering och tillämpade frågor i den skriftliga tentamen.

Sammantaget ger insikterna från workshoparna bidrag till arbetet med att stärka och förtydliga tvärvetenskap i SLUs utbildningar. Tvärvetenskap i utbildningarna kommer också att diskuteras under eftermiddagen den 17 september 2024: SLU tar tvärvetenskap med sig in i framtiden, då SLU:s fyra framtidsplattformar bjuder in till en diskussion med fokus på tvärvetenskap.

Rapporten Systemperspektiv och tvärvetenskap i SLU:s utbildningar (SLU 2022)

Text och sammanfattning: Marie Stenseke

Marie Stenseke
Gästprofessor vid Institutionen för stad och land