Nyhet

Så kan ungdomars kunskap om mark öka genom naturnära pedagogik

Publicerad: 10 mars 2025
Hand som håller morötter.

När ungdomar blir alltmer distanserade från naturen ger markpedagogik en möjlighet att inspirera till meningsfulla förändringar i beteende och attityder till att vårda vår miljö. Den 13 februari samlades över 65 personer runt om Europa under ett webbinarium för att överbrygga denna klyfta genom inspiration och idéer för att främja kunskap om mark.

Under webbinariet presenterade Erika Guerrini The Soil to Educate och Katie Smirnova Love Your Wellies, som är två av fyra vinnare av PREPSOILs utlysning för goda exempel på markpedagogik 2024.

PREPSOIL är ett av de första projekten inom ramen för EU:s markuppdrag En giv för den europeiska marken. I projektet arbetar forskare med olika markanvändningsområden – jordbruk, skogsbruk, urbana och industriella marker – för att öka medvetenhet om markutmaningar och samverkan mellan olika aktörer för att överbygga dessa utmaningar i så kallade Living Labs.

Christina Lundström, forskare på SLU, har ansvarat för arbetet med utlysningarna för goda exempel på markpedagogik. Under 2023 och 2024 skickades över 50 exempel på bland annat teoretiska, praktiska och konstnärliga aktiviteter in från Irland, Italien, Polen, Spanien, Sverige, Ungern och Österrike.

– Ungdomar är en viktig målgrupp som framtida konsumenter och beslutsfattare. Därför är vi glada över att det har varit så bra respons på våra utlysningar och att vi kan sprida många goda och inspirerande exempel, säger Christina.

Naturen bidrar till barns utveckling

Sett ur ett pedagogiskt perspektiv är tillgång till naturen viktigt för barns utveckling. Det påverkar det sociala livet, fysisk aktivitet, kognitiva funktioner och förmåga att hantera känslor. Fredrika Mårtensson, forskare på SLU, presenterade resultat från studier som gjorts på förskolor i naturnära miljö respektive stadsmiljö. Resultaten visar att barn på förskolor med mer tillgång till naturmark lekte mer varierat och fantasifullt än barn på förskolor där de byggda elementen dominerade, där lekarna präglades av mer konflikter kring leksaker och plats.

– Hur naturen påverkar kvaliteten på utomhuslek är verkligen intressant och vi har fortsatt att dokumentera olika effekter som naturkontakt har på barns hälsa. I ljuset av mer täta urbana miljöer växer intresset för att bevaka den biologiska mångfalden, även i städer, konstaterar Fredrika.

Marken påverkar människans hälsa

Fredrika berättade även om studier som visar att förändringar i hudens och tarmarnas mikrobiomer (mikroorganismer som olika typer bakterier, virus och svamp) hos förskolebarn. Mikrobiomer reglerar immunförsvarets funktion, och resultaten tyder på att risken för immunmedierade sjukdomar som till exempel diabetes och inflammatoriska tarmsjukdomar minskar när vi spenderar mycket tid i naturen där det finns ett rikt mikroliv.

– Kopplingen mellan marken och människans hälsa blir särskilt intressant mot bakgrund av det är stora folksjukdomar som kan motverkas, avslutar Fredrika.

Fakta:

PREPSOIL hittar du alla finalister från utlysningarna.

Syftet med PREPSOIL är att öka medvetenheten om marken genom att bidra till EU:s mål om att etablera 100 Living Labs om markhälsa. I Living labs arbetar olika aktörer från näringslivet, den offentliga sektorn, akademin och medborgare tillsammans genom samskapande för att lösa gemensamma utmaningar.

Vetenskaplig artikel: Greening of Daycare Yards with Biodiverse Materials Affords Well-Being, Play and Environmental Relationships