Odling av röding i ett föränderligt klimat: Ökad resiliens för en hållbar odling av röding (ResiChar)

Senast ändrad: 19 juni 2024
Röding.Foto.

Klimatförändringar utgör ett hot mot hållbar tillväxt av rödingodling, som i Sverige huvudsakligen bedrivs i kalla vattenområden i norr. Projektet ResiChar syftar till att stärka den svenska odlingen av röding och säkra den mot klimatförändringar. Målet är högre överlevnad och produktivitet. Projektet leds av SLU-forskare och genomförs tillsammans med Vattenbrukscentrum Norr AB, Svensk Fiskhälsa och Sepantech AB, och finansieras av Jordbruksverket.

Bakgrund

Odlingen av röding bedrivs huvudsakligen i öppna kassar i kalla vattenområden i norra Sverige. Ett avelsprogram för röding har pågått sedan 1980-talet för kommersiell produktion av röding, med fokus på snabbare tillväxtegenskaper. Selektion för stresstålighet hos röding har varit långsam och hänger inte med de snabba klimatförändringar[ANH1] na, vilket innebär ett hot för den odlade rödingen.

Syfte och mål

Det primära syftet med detta projekt är att stärka den svenska odlingen av röding och säkra den mot klimatförändringar, och även att stärka det nationella svenska avelsprogrammet för röding som pågår vid forskningsanläggningen i Kälarne (Vattenbrukscentrum Norr AB).

Rödingen är en av de dominerande odlade arterna i Sverige (11 % av all odlad fisk) med en produktion på över 1200 ton per år. Det nationella avelsprogrammet för röding i Sverige syftar till att förbättra tillväxthastigheten, fodereffektiviteten och andra önskvärda egenskaper hos fisken. Målet är också att producera en mer robust och hållbar stam av röding som är bättre lämpad för de utmaningar vi står inför, särskilt kopplat till klimatförändringar. Avelsprogrammet är en långsiktig och arbetskrävande process. Projektet ResiChar syftar till att förbättra egenskaper hos röding relaterade till stresstoleransen med metoder som har potential att ge resultat snabbare och effektivare. En förbättrad stresstolerans är avgörande för hållbar svensk odling av röding mot bakgrund av klimatförändringarna.

För att säkerställa hållbarheten i vattenbruksindustrin för röding både på kort och lång sikt är syftet med ResiChar-projektet att utveckla/validera tre miljövänliga innovationer:

• en nutraceutisk formulering för att förbättra robustheten av röding under tidiga livsstadier – då de är känsliga för miljöpåfrestningar;
  • en produkt[ANH1]  för att förbättra reproduktionsförmågan hos röding, vilket fortfarande är ett stort hinder för tillräcklig tillgång på högkvalitativt underlag för en hållbar expansion av industrin; och
  • identifiera genetiska och epigenetiska biomarkörer associerade med temperaturtoleranta egenskaper och införliva dem i det pågående avelsprogrammet.

Den strategi för stresshantering som föreslås i detta projekt har stor potential att gynna de svenska fiskodlarna, och resultera i högre överlevnad och produktivitet. Den kan också leda till större tillgänglighet till svenskproducerad röding för den svenska konsumenten.

Projektgrupp och externa partners

Projektansvarig/huvudsökande:

Kartik Baruah, docent vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och djurvälfärd, SLU.

Interna partners:

Hanna Carlberg, forskare vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd, SLU

Christos Palaiokostas, docent vid institutionen för husdjursgenetik och avel, SLU

Parisa Norouzitallab, docent vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och djurvälfärd, SLU

Externa partners:

Vattenbrukscentrum Norr AB, Svensk Fiskhälsa och Sepantech AB

och medfinansiseras av Europeiska unionen.

Fakta:

Start- och slutdatum: 2024-01 till 2026-04