Ökad robusthet hos odlad regnbåge genom epigenetik (EpiTrout)

Senast ändrad: 18 juni 2024
Regnbåge (Oncorhynchus_mykiss)

I projektet EpiTrout är målet att utveckla en strategi för stresshantering baserad på epigenetik för att öka robustheten hos odlad regnbåge. Detta för att upprätthålla en lönsam produktion i ljuset av klimatförändringarna. Projektet leds av SLU-forskare och genomförs tillsammans med Vattenbrukscentrum Norr AB, Svensk Fiskhälsa och Sepantech AB.

Bakgrund

Akvakultur är den snabbast växande livsmedelsproduktionssektorn och bidrar markant till global livsmedelsförsörjning. Temperaturhöjningar kopplade till klimatförändringar är ett framtida hot mot sektorns hållbara tillväxt. Temperaturhöjningens negativa påverkan på odlad fisk förväntas påverkas mer i Sverige än på andra håll. Det beror på att Sveriges medeltemperatur stiger mer än det globala genomsnittet och att den kommersiellt mest odlade fisken i Sverige, regnbåge, är anpassad till kallt vatten med snäva termiska toleransgränser. För att hantera effekterna av temperaturhöjningar på odlad regnbåge finns ett stort behov av att utveckla en hållbar adaptiv förvaltningsstrategi.

Projektet syftar till att:

1. verifiera om konditionering av föräldragenerationen av regnbåge genom exponering för phloroglucinol, en bioaktiv förening, skulle kunna inducera högtemperaturstresstolerans (HTS) hos fisken, både inom och över generationer.

2. studera de underliggande rollerna för försvarsrelaterade gener och epigenetisk programmering (med fokus på DNA-metylering) på möjliga HTS-toleransegenskaper.

3. utveckla epigenetiska märken som biomarkörer för HTS-toleransegenskaper för regnbåge.

Projektgrupp och externa partners

Projektansvarig/huvudsökande: Parisa Norouzitallab, forskare vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och djurvälfärd, SLU.

Interna partners:

Hanna Carlberg, forskare vid institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd, SLU.

Christos Palaiokostas, universitetslektor vid institutionen för husdjursgenetik och avel, SLU.

Externa partners:

Vattenbrukscentrum Norr AB, Svensk Fiskhälsa och Sepantech AB.

Fakta:

Start- och sluttid: Projektet pågår 1 januari 2023 - 31 december 2026 och finansieras av forskningsrådet Formas.