Inplastat vallfoder till hästar – inverkan av vallväxternas botaniska utvecklingsstadium vid skörd

Senast ändrad: 04 juli 2024
Vall. Foto.

Inplastat vallfoder till hästar - Inverkan av vallväxternas botaniska utvecklingsstadium vid skörd på fodrets fermentationsprofil, hygieniska kvalitet och aeroba lagringsstabilitet, samt på hästars ättid och träcksammansättning.

Parametrar som används för bedömning av inplastat vallfoders hygieniska kvalitet är baserade på normalvärden i exakthackat siloensilage, trots att konserveringsformerna är olika varandra. Silolagrat ensilage används mycket sällan i hästsammanhang, medan balkonserverat hösilage med en senare skördetidpunkt är vanligt förekommande.

Indikationer finns på att växternas botaniska utvecklingsstadium vid skörd kan vara en faktor av stor betydelse för fodrets fermentationsmönster, hygieniska kvalitet och hållbarhet efter öppning i inplastade balar. Skillnader i fodrets fermentation och hygien som härrör från vallväxternas utvecklingsstadium vid skörd kan också påverka hästarnas funktionella digestion. Även hästars ättid kan påverkas av utvecklingsstadiet.

Syftet med studien var därför att undersöka inverkan av vallväxternas botaniska utvecklingsstadium vid skörd på fodrets fermentationsprofil, hygieniska kvalitet och aeroba lagringsstabilitet, samt på hästars ättid och träcksammansättning.

Projektansvarig:

Cecilia Müller, cecilia.muller@slu.se

Populärvetenskaplig slutrapport för projektet

Detta var ett tvåårigt projekt som finansierades av Stiftelsen Svensk Hästforskning, och som pågått 2008-2010. Under år 1 (2008/2009) gjordes konserveringsstudier i laboratoriesilor, och under år 2 (2009/2010) genomfördes konserveringsstudier i balar samt ett utfodringsförsök.