Modell för hävdpåverkan i naturbetesmarker

Senast ändrad: 04 juli 2024

Den här studien syftar till att undersöka dessa och närliggande frågeställningar:

• Föredrar nötkreatur som betar på naturbetesmarker vissa typer av vegetation?

• Vilket näringsinnehåll har olika vegetationstyper på naturbetesmarker?

• Medverkar betesdjuren till en näringstransport inom betesmarken från näringsrika till näringsfattiga ytor?

Studien utfördes i Uppsalatrakten och pågick under fyra betessäsonger. De första två åren genomfördes studier i två hagar och året därpå utökades antalet observationsplatser till 9 hagar. Det fjärde året kompletterades mätningarna med två mindre studier för att fylla kunskapsluckor i materialet.

Studien bestod av beteendeobservationer på nötkreatur i naturbetesmarker för att observera var de betade och var de lämnade sin gödsel och urin. Därutöver ingick även provtagning av vegetation för näringsanalys samt mätningar för att bestämma betestillgången och betesproduktionen på platser med olika fuktighet, näringstillstånd och ljusförhållanden i hagarna.

Projektansvarig:

Eva Spörndly

Övriga medverkande:

Maja Pelve, Lisa Andreé (i samarbete med ansvariga för NILS)

Rapport: Naturbetets näringsinnehåll och avkastning i relation till nötkreaturens val av plats vid bete, vila, gödsling och urinering