Ur SLU:s kunskapsbank

Hur tänker kycklinguppfödare i Vietnam kring antibiotikaresistens?

Senast ändrad: 24 september 2024
Hönsflock på vietnamesisk gård.

Antibiotikaresistens är ett globalt problem som hotar såväl människors som djurs hälsa. I de flesta låg- och medelinkomstländer kan antibiotika köpas direkt över disk utan recept från veterinär. För att på bästa sätt introducera en medicinskt rationell användning av antibiotika under sådana förhållanden är det viktigt att förstå djurhållarnas kunskap om antibiotikaresistens och antibiotikaanvändning.

Denna studie genomfördes i norra Vietnam i form av strukturerade intervjuer av över 300 kycklinguppfödare på små och medelstora gårdar. Nästan alla uppfödarna uppgav att de kan köpa antibiotika utan recept och majoriteten använder antibiotika i sjukdomsförebyggande syfte. Smittskyddet är mycket begränsat i denna typ av besättningar.

Intervjuerna visade att kunskapen kring antibiotikaresistens är förhållandevis god, men att detta inte visar sig i hur man använder antibiotikan. Mer än hälften av djurhållarna tar instruktioner om hur antibiotikan ska användas från försäljningsstället.

Studien ger i vissa stycken motsägelsefulla resultat mellan kunskap och praktik hos kycklinguppfödarna. Detta kan förklara varför det tar tid att förändra beteendet kring användningen av antibiotika inom djurhållningen. Studien visar också att den professionella veterinära servicen måste göras mer tillgänglig och att antibiotikaförsäljarnas roll är kritisk för att introducera en mer medicinskt rationell användning av antibiotika.

Länk till artikeln

Referens

Nohrborg S, Nguyen-Thi T, Xuan Huyen N, Lindahl J, Boqvist S, Järhult JD, Magnusson U. 2024. Understanding Vietnamese chicken farmers’ knowledge and practices related to antimicrobial resistance using an item response theory approach. Frontiers in Veterinary Science 11. https://www.frontiersin.org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2024.1319933

Sandra Nohrborg