Ur SLU:s kunskapsbank

Mjölkkor omvandlar oätligt protein till bra mat

Senast ändrad: 26 juni 2024

Intresset för protein är stort idag. Hur mycket ska vi äta, hur ska det odlas och är det inte bättre att människor äter den mat som kon äter, i stället för att ta omvägen genom kon?

Svenska forskare har beräknat hur stor del av kornas foderprotein som är ätligt för människor. Dels gjordes beräkningar på foderstater i olika regioner i Sverige, och dels för olika produktionsnivåer. Det visade sig att de flesta foderstater innebär att korna producerar mer protein än de äter.

Den största delen av foderstaterna består av olika former av gräs. En annan stor del består av restprodukter från tillverkning av socker, öl, sprit och rapsolja.

Forskningsnyhet från SLU,
publicerad mars 2018

Resultaten visar att mjölkkor huvudsakligen äter sådant som vi människor inte kan äta och omvandlar det till protein som vi kan äta. Mjölkprotein har dessutom hög kvalitet och är extra bra för oss.

I stora delar av landet är det inte lönsamt att odla mat, medan gräs ofta växer bra. Genom att odla gräs till mjölkkor kan livsmedel ändå produceras. Att gå via kon är alltså snarast en genväg till högvärdigt protein. Ta gärna genvägen genom kon!

Forskningen har bedrivits i samarbete mellan SLU Alnarp, Lunds universitet, Uppsala universitet, LRF Mjölk, Arla Foods och Växa Sverige.

Länk till publikationen

abstract;jsessionid=2F5526E0F2D5A6D33BBCAE20FCA3805A.f04t01

Referens

Swensson C, Lindmark-Mansson H, Smedman A, Henriksson M, Edman AKM. 2017. Protein efficiency in intensive dairy production: a Swedish example. Journal of the Science of Food and Agriculture 97 (14):4890-4897