Ur SLU:s kunskapsbank

Hur symmetriskt rör sig högpresterande ridhästar?

Senast ändrad: 09 september 2024
Häst som tävlar

Att se om en häst är halt kan vara svårt och därför finns idag teknik som kan mäta de asymmetrier i hästens rörelsemönster som uppstår vid en hälta. Tidigare studier av olika grupper av hästar i träning har visat att många hästar rör sig asymmetriskt (ca 70%) men det är oklart om det alltid är en smärtutlöst hälta eller om det finns andra orsaker till asymmetrierna.

Hästar som tävlar på hög nivå borde röra sig mer symmetriskt för att prestera på topp, dessutom veterinärundersöks de i regel vid tävling och har ofta mycket erfarna ryttare och tränare. Emellertid belastas de möjligen hårdare än många hästar som tränas på en lägre nivå.

I denna studie vid Sveriges lantbruksuniversitet undersöktes 123 högpresterande ridhästar för att titta på förekomsten av rörelseasymmetrier och om det fanns en koppling till ryttarens upplevda oliksidighet hos hästen. Hästarna tränades i tre olika discipliner (lägsta nivå i parentes): hoppning (1,40m), dressyr (medelsvår A) och fälttävlan (trestjärnig). Hästarna visade inga tecken på hälta eller hade fått behandling de senaste tre månaderna enligt ägarna.

Ca 70% av de högpresterande hästarna rörde sig asymmetriskt och över en tredjedel av dessa hade asymmetrier i samma storlek som kliniskt halta hästar. I vilken utsträckning asymmetrierna var kopplade till ortopedisk smärta undersöktes inte i studien. För att se om asymmetrierna kunde kopplas till ryttarens upplevelse av hästens oliksidighet fick ryttarna fylla i ett frågeformulär. Svaren analyserades men inget samband sågs.

Fler studier behövs för att ta reda på när asymmetrier är orsakade av smärta och är ett potentiellt välfärdsproblem. Genom att regelbundet mäta hästens rörelsemönster och se hur det påverkas av vila, träning och sjukdom kommer vi att kunna lära oss mer om betydelsen av rörelseasymmetrier.

Studien är finansierad av Stiftelsen Hästforskning

Länk till publikationen

Referens

Zetterberg, E. Persson-Sjodin, J. Lundblad, E. Hernlund, M. Rhodin (2024). Prevalence of movement asymmetries in high-performing horses perceived as free from lameness by the owner and riders’ perception of horse sidedness. PlosONE.

Ebba Zetterberg

Doktorand vid institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB)

Telefon: +4618672122
E-post: ebba.zetterberg@slu.se