Ur SLU:s kunskapsbank

Behandling med lipidemulsion saknar effekt vid alfakloralosförgiftning hos katt

Senast ändrad: 11 september 2024
Orange katt

Alfakloralos är ett musgift som orsakar död hos skadedjur genom en dämpande effekt på det centrala nervsystemet. Medlet har successivt ersatt användandet av warfariner, då alfakloralos anses orsaka mindre lidande hos mössen än dessa preparat. Alfakloralos har även bedömts medföra lägre risk för förgiftning av andra djur.

Sedan alfakloralos godkändes i Sverige 2010 så har årligen en handfull fall av utekatter med misstänkt alfakloralosförgiftning inkommit till Universitetsdjursjukhuset vid SLU. En dramatiskt ökning sågs under andra halvåret 2019 med över 70 misstänkt eller bekräftat förgiftade katter.

Intravenösa lipidemulsioner används vid flera typer av förgiftningstillstånd hos människa och djur för att hindra olika gifters effekter. Lipidemulsioner har använts som del i behandling av alfakloralosförgiftade katter med anekdotisk effekt, men studier har saknats där den faktiska effekten utvärderats objektivt.

I den aktuella studien ingick 25 katter med bekräftad alfakloralosförgiftning. Av dessa fick 13 katter behandling med intravenös lipidemulsion och 12 katter fick endast vätsketerapi. Studien kunde inte visa någon skillnad mellan de två grupperna i varken svårighetsgrad av tecken på förgiftning, minskning av alfakloralos-koncentration i blodet eller behandlingstid på kliniken. Intravenös lipidemulsion hade således ingen påvisbar effekt i syftet att behandla alfakloralosförgiftade katter.

Fotnot: Efter påtryckningar från veterinärer från Universitetsdjursjukhuset så drog kemikalieinspektionen i december 2019 in tillståndet för privatpersoner att använda giftet, och för skadedjursbekämpare att använda det i öppna miljöer.

Studien finansierades av Agria och SKK:s forskningsfond.

Länk till publikationen

Referens

Lundgren S, Dreimanis K, Engdahl K, Windahl U, Tegner C. Alpha-chloralose poisoning in 25 cats: clinical picture and evaluation of treatment with intravenous lipid emulsion. J Feline Med Surg. 2024 Apr;26(4):1098612X241235776. doi: 10.1177/1098612X241235776. PMID: 38687210; PMCID: PMC11103310.

Cecilia Tegner

Universitetsadjunkt vid institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS); KV smådjur gemensam

Telefon: +4618672134
E-post: cecilia.tegner@slu.se