PPP, Private-Public Partnerships i Svensk dagligvaruhandel
Om projektet
Studier av ansvarstagande inom svensk livsmedelshandel har bland annat handlat om miljöarbete, miljömärkning , krav från dagligvaruhandeln, konsumenthälsa och interna uppförandekoder. Valda teoretiska utgångspunkter bygger på företagsekonomiska hållbarhetsperspektiv i vilket värde skapas för både företag och samhälle. Denna ”win-win” –situation är förenad med långvariga tillitsfulla relationer som i sin tur utpekas som en förutsättning för hållbar utveckling.
Empiriska studier av partnerskap (PPP) inom svensk livsmedelsindustri visar insikt om värde av en utökad definition av ansvar. Partnerskapen innebär tillgång till resurser, för båda parter, som ingen av dem annars har tillgång till. Förutsättningarna för att dessa skall bära frukt är många – och de är bland annat relaterade till en gemensam agenda (för frågan i fokus), skapad tillit och förväntningar på resultat för båda parter i samarbetet. Dessa partnerskap skapar dock en del förvirring, då rollerna mellan företag och intresseorganisationer blir diffusa .
Finansiär: HUR, Handelns Utvecklingsråd
Projekttid: 1 år (slut våren 2012)
Projektteam
Julia Rotter – doktorand, Insituionen för ekonomi, SLU
Nurgul Özbek – doktorand, Handelshögskolan i Stockholm
Cecilia Mark-Herbert – docent, Institutionen för ekonomi, SLU
Länkar
Översiktsbeskrivning av hållbar utveckling inom svensk livsmedlesindustri och handel (svenska)
Rotter, J. and Özbek, N. (2010). Private-Public Partnerships – Collaborating for a sustainable business in Sweden. Masters thesis 609 Department of Economics, Swedish University of Agricultural Economics ISSN 1401-4084 (tillgänglig på http://stud.epsilon.slu.se/1715/).