Minskat matsvinn från livsmedelsbutiker – åtgärder och deras effekter på miljö och ekonomi
Material från projektets slutseminarium
- Matsvinn i butik - vad som slängs och varför (Presentation vid Handelns Utredningsinstitut, 25 oktober 2013)
- Populärvetenskaplig sammanfattning av forskningsprojektet.
- Inspelning från seminariet.
- Ingrid Strid - Introduktion till forskningsprojektet och till matsvinnsproblematiken globalt och i Sverige.
- Mattias Eriksson och Ingrid Strid - Hur stort är svinnet, vad är det som svinnas och varför?
- Mikael Hernant - Hur påverkas matsvinnet av kampanjer och andra åtgärder i butik?
- Charlotte Lagerberg Fogelberg - Konsumentattityder till svinn och svinnåtgärder.
- Ingrid Strid - Potentiella åtgärder för att minska svinnet.
- Mattias Eriksson - Ger ekologiska varor mer svinn?
- Eva Eiderström - Ekologisk produktion behövs för en hållbar utveckling.
Beskrivning av projektet
Syftet med projektet är att analysera vad ett minskat svinn av färskvaror betyder för en livsmedelsbutiks ekonomi och miljöpåverkan.
Genom att analysera svinndata från ett antal Willy:s butiker kommer vi att kunna kartlägga hur mycket svinn som uppkommer på varje avdelning, hur svinnet varierar över tiden och hur det relaterar till försäljningen. Inom avdelningarna kommer vi att ta fram uppgifter om vilka livsmedel som slängs mest, vilka som står för det största ekonomiska svinnet och vilka som bidrar mest till klimatpåverkan. Även kampanjer kommer att studeras, och hur de påverkar försäljningen och svinnet, både för den kampanjade produkten och för resten av avdelningen. Vi kommer också att följa införandet av ett autoordersystem, för att se vilka parameterinställningar som har betydelse för att komma ner i svinn. De butiker som inför åtgärder kommer att få dessa utvärderade. I projektet ingår även analyser av kunders och personals attityder och erfarenheter kring kvalitet och matsvinn samt hur de upplever olika åtgärder för att minska den mängd mat som kastas.
Projektet drevs under åren 2010-2013 och finansierades inom ramen för utlysningen Hållbar Butik, ett samarbete mellan FORMAS och Handelns Utvecklingsråd.