Uppskalning och utveckling av produktionen av konstgjord spindeltråd

Senast ändrad: 09 oktober 2024
artificiell-spindeltråd

Vi har som första forskargrupp i världen utvecklat en metod för att spinna fibrer från spindeltrådsprotein enligt samma principer som spindeln använder. I flera olika forskningsprojekt skalar vi nu upp produktionen i bakterier, utvecklar metoder för att spinna multifilament som senare kommer användas för att göra garn och textiler.

Vi har som första forskargrupp i världen utvecklat en metod för att spinna fibrer från spindeltrådsprotein enligt samma principer som spindeln använder. Vår spinningsprocess är helt vattenbaserad och kräver inga giftiga kemikalier eller höga temperaturer. Proteinerna produceras av bakterier och renas fram med konventionella metoder.

Förutom dessa användningsområden har vi projekt som syftar till att använda trådarna för medicinska användningsområden. Spindeltråd har nämligen visats tolereras väl av kroppen och till kan till och med mediera återbildning av skadade nerver som annars inte skulle kunna läka.

Vi kommer också utveckla spinningsmetoden utifrån de kunskaper vi får i våra pågående studier av hur spindeltrådskörtlarna fungerar.

Fakta:

Projekten är finansierade av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Olle Engkvists Stiftelse, Formas, Vinnova, STUNS och H&M Group

Projekten leds i huvudsak av professor Anna Rising.

Anna Rising, Professor
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB), Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
anna.rising@slu.se, +46709744888