Examensarbete: Köttkor i Amazonasregnskog

Senast ändrad: 05 april 2024

* Stor gård med 8000 köttkor, av dessa kalvar 7000 sept-november. Ligger i södra delen av Amazonasregnskog, gården består till hälften av regnskog och är certifierad av Rainforest Alliance mm. Skogen är mest orörd primärskog, betesmarkerna har dessutom stora skogsfragment som korna har tillgång till. Stora problem med rovdjur; jaguarer och pumor dödar ca 20 kalvar per år och gamarnas närvaro fördröjer och minskar kalvarnas kolostrumintag strax efter födelsen)
* Datainsamling sept-okt, utresa slutet på augusti
* Plats för minst två studenter
* Frågeställningar kan vara olika för olika studenter och kan diskuteras. Det som ligger närmast är

• Kornas användning av regnskog (t.ex. skydd mot sol och regn, värmereglering, mat)
  • Risker med regnskog (giftväxter, rovdjur, bitande insekter), t.ex. kartläggning och möjliga förklaringar av jaguarangreppen med förslag till prevention (1 död kalv per vecka under kalvningssäsongen), gamars effekter på kon och kalven i samband med födelsen
  • Samband mellan beteende, produktion och genetik; bl.a. för moderegenskaper, hanterbarhet, försvar mot rovdjur och kalvens hälsa och tillväxt
  • Hur man kan förbättra rutiner och djurhantering till ett mer effektiv och djurvänligt sätt (mina brasilianska kollegor jobbar mycket framgångsrik med detta)

* Tänkbara metoder

• Beteendeobservationer direkt från marken och mulåsna och indirekt via GPS-halsband
  • Kornas och kalvarnas position och habitatval genom GPS-halsband och med drönare som har en GoPro-kamera och GPS; även temperaturmätningar i olika habitat
  • Satelitbilder
  • Kartläggningar av rovdjursangrepp (en död kalv/vecka under kalvningssäsongen)
  • Direkta mätningar av kalven efter födelsen (vikt, hull, blodprov för Ig mm)
  • Temperamenttest av kon i samband med födelsen, som senare relateras till olika beteende-, hälso- och produktionsparametrar
  • Salivprov hos ko och även kalv för olika stressparametrar (IgA, kortisol, amylas)

* Studiens övergripande frågor handlar alltså både om ekologi, etologi, sjukdomar, kalvmortalitet, stress, välfärd och produktion, rubbet. Men ni kan vinkla eran frågeställning till stor del själva.
* Resestipendier finns eventuellt

Vid intresse skriv till Jens Jung, Institutionen för husdjurens miljö och hälsa

Informationsmöte mitten på december i Uppsala