Examensarbete: Interaktioner mellan människor och värphöns i stora flockar på kommersiella gårdar

Senast ändrad: 02 maj 2024

Studier visar att visuell kontakt räcker för att minska rädsla för människor hos värphöns. Den mesta forskningen inom området har dock genomförts som mindre experimentella studier. Vi vet därmed väldigt lite om hur tillämpningen av denna kunskap fungerar på kommersiella gårdar, där flockarna oftast består av tusentals höns i frigående system.

Syftet med denna pilotstudie är att undersöka huruvida (i) att tillbringa mer tid med flocken och (ii) inkludera positiva interaktioner, kan minska rädsla för människor hos värphöns på kommerisella gårdar.

Detta är en pilotstudie  – lantbrukarna på 3-5 gårdar kommer få instruktioner om att tillbringa en viss tid inne hos hönsen under deras dagliga tillsyndsrundor, samt instruktioner om att inkludera specifika neutrala eller positiva element i deras interaktion med hönsen. Vi söker en student som kan vara behjälplig med att samla in data (cirka en halv dag per gård) dvs att genomföra beteendetester för att utvärdera rädsla för människor hos hönsen.

Kontakta Lina Göransson lina.goransson@slu.se för mer information.