Examensarbete: Kan kamouflagenät bidra till ökad utevistelse hos slaktkycklingar?

Senast ändrad: 02 maj 2024

Slaktkycklingar på Ekologiska gårdar måste förses med en utomhusyta. Studier visar att kycklingarna använder utomhusytan i större utsträckning om det finns träd, buskar och/eller artificiella skydd. Rasthagarna på flera svenska ekologiska slaktkycklinggårdar saknar dock till stor del sådana skydd.

Syftet med denna studie är att undersöka huruvida artificiella skydd i form av kamouflagenät kan bidra till ökad användning av rasthagarna hos slaktkyckling med tillgång till utevistelse.

Denna studie genomfördes på en kommersiell ekologisk slaktkycklinggård sommaren 2022. Vi söker en student som kan analysera videofilmerna från projektet dvs räkna antalet kycklingar utomhus.

Kontakta Lina Göransson lina.goransson@slu.se eller Jenny Yngvesson jenny.yngvesson@slu.se för mer information.