Kontaktinformation
University of Eastern Finland
Projektet utgår från idén att vissa delar i turismprodukter kan skapa förändring hos turister och leda till utvecklingen av regenerativa tankesätt. Kunderas upplevelser av turismprodukter utforskas för att identifiera och integrera komponenter som triggar regenerativa tankesätt i turisternas upplevelser.
Ett regenerativt tankesätt betonar återställande och förbättring av ekosystem, samhällen och det övergripande välbefinnandet. På individuell nivå innebär det att utveckla vanor som främjar välbefinnande, medveten närvaro och en känsla av syfte, vilket ger individer möjlighet att positivt påverka världen. Genom att anamma ett regenerativt tankesätt strävar både individer och organisationer efter att gå längre än att "inte skada", och istället aktivt "göra gott" för människor och planeten. |
Kundinsikterna används för att skapa riktlinjer för turistföretag vid utformningen av turismprodukter som innefattar transformativa och regenerativa komponenter. Dessa riktlinjer kommer att sammanföra kundprocesser och affärsprocesser, samt ta hänsyn till interaktiva perspektiv i både upplevelsen och leveransen av dessa upplevelser.
Projektet använder fallstudier för att utveckla och utforma riktlinjerna. Totalt utforskas fyra till sex projektföretag och deras produkter, inklusive regenerativa komponenter Kundinsikter samlas in för att öka förståelsen för de aspekter som behövs för att samskapa denna typ av turistupplevelser.
Text och bilder: Henna Konu
University of Eastern Finland