Avancerad nivå “Degree of Master of Science with a major in Environmental Psychology”
Det här programmet ges på halvdistans med campusträffar och är utformat för dig som vill specialisera dig på hur utomhusmiljöer kan bidra till människors utveckling, hälsa och välbefinnande i vardagen.
- Fristående kurs och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, 50%
- beskriva vad som är karaktäristiskt för platsrelaterade aktiviteter som äger rum i grön miljö och de psykologiska principer som reglerar detta agerande
- ange generella förändringar i formerna för samspel mellan människa och miljö under livsloppet
- analysera hur människor utvecklar känslomässiga band till specifika platser samt att kunna förstå boendemiljöns betydelse för identitet
- diskutera vilken betydelse människors relation till platser kan ha vid förändring av miljöer och planeringsprocesser.
- Fristående och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, Distanskurs 50%
- Beskriva egenskaper hos utomhusmiljöer som är viktiga för barns sociala liv, inklusive möjligheter till lek, lärande och utveckling
- Tillämpa relevanta strategier att undersöka barns upplevelser av och perspektiv på platser
- Analysera vad en specifik omgivning innebär för barn avseende lokalisering, innehåll, utformning och förvaltning
- Föreslå generella principer för planering och gestaltning av utomhusmiljöer för och med barn och ungdomar
- Diskutera samspelet mellan fysisk och social planering avseende aspekter som rör barn och ungdomar
- Räkna upp de dokument som reglerar planering och utformning av barns utomhusmiljöer
- Fristående och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, Distans 50%
- Redogöra och reflektera kring potentialen med naturbaserade interventioner i förhållande till olika målgrupper.
- Identifiera lämpliga utemiljöer för naturbaserade interventioner.
- Utveckla naturbaserade interventioner för vila och återhämtning liksom mera krävande fysisk och kognitiv aktivitet.
- Analysera den specifika naturmiljöns betydelse vid en intervention
- Reflektera kring naturbaserade interventioner i förhållande till olika yrkesrollers praktik.
- Fristående och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme Sustainable Food Systems – Master´s Programme)
- Avancerad nivå 50%
- presentera olika tekniker och metoder som används i studier av människa-miljörelationer
- identifiera möjliga forskningsfrågor och/eller hypoteser avseende samspelet mellan människa och miljö
- exemplifiera, beskriva och motivera valet av metod för specifika forskningsfrågor inom ämnesområdet
- utforma kvalitativa och kvantitativa studier
- välja och tillämpa grundläggande kvalitativa och statistiska analysmetoder
- skriva en vetenskaplig rapport med vetenskapliga referenser efter källkritisk granskning
- identifiera och förklara etiska aspekter på vetenskapliga studier.
- Fristående och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, Distans 50%
- Beskriva och diskutera utomhusmiljöer som en potentiellt hälsofrämjande resurs för olika brukargrupper, liksom för människor i allmänhet.
- Undersöka och analysera privata och offentliga platser i relation till specifika behov hos olika brukargrupper, liksom till människors generella behov
- Ställa evidensbaserad forskning och evidensbaserad design i relation till utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
- Beskriva och diskutera deltagande forskningsmetodik i samband med utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
- Utforma program (dvs. behovsförklaringar) för utveckling av hälsofrämjande miljöer
- Presentera ovan beskriven kunskap skriftligt, muntligt och visuellt
- Fristående kurs och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, Distans 50%
- Beskriva och diskutera hur naturen kan användas i förebyggande arbete, behandling och rehabilitering inom olika målgrupper.
- Identifiera och analysera vilken roll växter, djur och andra element i naturen har i en intervention.
- Utveckla program för naturunderstödda interventioner.
- Reflektera kring naturassisterade interventioner i förhållande till olika yrkesrollers praktik.
- Kritiskt bedöma ett djurs lämplighet att ingå i en intervention
- Bedöma de etiska aspekterna när det gäller människors och djurs involvering i naturunderstödda interventioner.
- Fristående och del av program (Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme)
- Avancerad nivå, Distans 50%
- beskriva och diskutera människa/miljö-relationer utifrån sensoriska modaliteter och kognitiva processer
- beskriva och diskutera relevanta teoretiska perspektiv och koncept avseende utomhusmiljöers effekt på människor
- analysera människors förståelse för och interaktioner med utomhusmiljöer, beroende på olika aspekter som t.ex. genus, ålder, sociala omständigheter, kulturell kontext, känsloläge, funktionsvariation, eller hälsa,
- analysera utomhusmiljöer avseende fysiska egenskaper som t.ex. struktur, mönster, färg m.m. som kan påverka människors perception och upplevelse genom att använda olika analysverktyg.
- Fristående och del av program (Landscape Architecture- Master´s Programme Euroforester - masterprogram Jägmästarprogrammet)
- Avancerad nivå, 100% hösttermin
- diskutera olika perspektiv kring förvaltning av tätortsnära skog och träd inklusive deras betydelse för biologisk mångfald, trädhälsa, upplevelsevärden, rekreation, kulturhistoria och ekosystemtjänster.
- tillämpa grundläggande inventerings- och analysmetoder av tätortsnära skog och träd.
- upprätta ändamålsenliga planer för förvaltning av tätortsnära skog och träd.
- föreslå ändamålsenliga skötselåtgärder för tätortsnära skog och träd.
- Fristående och del av program (Landscape Architecture- Master´s Programme Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp)
- Hösttermin 100% Avancerad nivå
- beskriva perspektiv och koncept inom socialvetenskap och beteendevetenskap, företrädesvis inom miljöpsykologi och urbansociologi, som är relevanta för ämnesområdet landskapsarkitektur.
- applicera ett urval av olika metoder i syftet att undersöka hur människor använder, upplever och värderar utomhusmiljöer (t.ex. intervjuer, gåturer, observationer eller enkätundersökningar).
- problematisera och analysera människors olika behov och intressen i utomhusmiljöer beroende på t.ex. kön, ålder, social situation, kulturell kontext och funktionsnedsättning.
- analysera och kritiskt undersöka människors relation till "plats" och använda denna förståelse i design- och planeringsprocesser.
- Fristående och del av program (Landscape Architecture- Master´s Programme Landskapsingenjörsprogrammet - Alnarp Trädgårdsingenjör: design - kandidatprogram Trädgårdsingenjör: odling - kandidatprogram Food and Landscape)
- Vårtermin, Grundnivå, 100%
- ur ett globalt perspektiv förklara vissa basala samband mellan hållbar stadsutveckling och hur stadsodlingsinitiativ i olika världsdelar tar form.
- identifiera verkliga exempel på stadsodling utifrån deras olika möjligheter och resurser i lokalområdet samt problematisera deras relation till en stadsbyggnadskontext.
- förstå och relatera odlingens betydelse för människors hälsa och välbefinnande samt som en katalysator för lokalt engagemang.
- genomföra en platsanalys som tar hänsyn till platsidentitet, kulturvärden, platsens tillgänglighet och praktiska förutsättningar för odling.
- redogöra för möjliga odlings-, distributions- och lagringssystem i stadsmiljö samt kunna jämföra dessa utifrån ett resurs- och kunskapsbehov samt odlingssäkerhet.
- ha utvecklat förståelse för hur olika val av småskaliga odlingssystem påverkar omgivande miljö, biologisk mångfald, ekosystemtjänster och människors hälsa.
- ha kännedom om kommunikativa och pedagogiska verktyg inom stadsodling.
- Fristående
- Grundnivå halvdistans 100% hösttermin
Målet med kursen är att ge en introduktion till hur trädgårdar kan användas inom vård, omsorg och rehabilitering. Kursen är till för dig som vill utveckla trädgårdsrum som erbjuder meningsfulla aktiviteter för människor i behov av särskilt stöd och är väl anpassade till specifika verksamheter och målgrupper. Det ges en introduktion i forskningsläget kring naturens potentiella roll för människans hälsa och välbefinnande.
- Fristående och del av program (Trädgårdsingenjör: design - kandidatprogram Trädgårdsingenjör: odling - kandidatprogram)
- Grundnivå platsspecifik 100% hösttermin
- redogöra för begreppet hälsoträdgård samt ge exempel på vad hälsoträdgårdar kan innehålla och hur de kan användas
- sammanställa kunskap som är relevant för specifika målgruppers samspel med utomhusmiljö
- dra slutsatser om olika målgruppers samspel med utomhusmiljö
- beskriva kvaliteter och brister i befintliga utomhusmiljöer utifrån olika målgruppers varierande behov
- ge ändamålsenliga förslag för innehåll och utformning av hälsoträdgårdar
- kommunicera praktiska och teoretiska kunskaper inom området till yrkesverksamma och lekmän