Fem industri-/samverkansdoktorander till forskarskolan i Future Silviculture

Senast ändrad: 12 juli 2024

Sista datum att ansöka är 19 augusti. Tillträde sker enligt överenskommelse. Sök till en forskarutbildning inom: 1) förädling för torktålighet; 2) skoglig genomik; 3) skoglig mikrobiologi; 4) skogspatologi; eller 5) torktålighetsbiologi. För länkar till respektive platsannons, med mer information om kvalifikationer och instruktioner om hur man ansöker, se nedan.

Forskarskolan i Future Silviculture

Nyttjandet av skogen är en fråga där avvägningen mellan skogsproduktion och miljö är i fokus. Tillväxten i de svenska skogarna har minskat de senaste 15 åren. Biodiversitet och skogens roll i klimatarbetet är idag centrala samhällsfrågor som kräver mer kunskap. För att både kunna hållbart bruka och trygga skogens biologiska mångfald behövs därför ett sammanhängande grundvetenskapligt forskningsprogram som tar sig an stora och komplexa frågeställningar samt utvecklar nya analysverktyg. Det är mot denna bakgrund som forskarskolan i Future Silviculture (2024-2030) har etablerats med fokus på framtidens uthålliga brukande av skog. Forskarskolan är en del av Wallenberg Initiative in Forestry Research (WIFORCE).

Industrisamverkan

Varje industri-/samverkansdoktorand blir antagen till en forskarutbildning på en institution vid SLU. Anställningen är hos ett företag där doktoranden får industriell praktik. Forskarskolans mål är att göra doktoranderna förtrogna med det svenska skogsbruket och forma ett starkt, professionellt och internationellt nätverk inom både akademi och näringsliv.

Försörjningsform

·       Utbildningsplats som doktorand vid SLU
·       5 års anställning på företag med 80% studieaktivitet som doktorand (4 år) och 20% tid för industriell praktik vid företaget (1 år)

Jobbannonser:

Industri-/samverkansdoktorand inom förädling för torktålighet

• Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi (SLU) – Skogforsk
  • Huvudhandledare: Harry Wu (SLU)

Detta projekt kommer att identifiera den genetiska variationen och den genomiska basen för torktålighet hos granar i såväl förädlingspopulationer som naturliga populationer som samlats in i hela det europeiska utbredningsområdet för arten.  Projektet kommer att utveckla ny kompetens inom genomisk förädling och undersöka möjligheterna att införliva genomiska metoder i traditionella förädlingsprogram för värdföretaget, Skogforsk.

Industri-/samverkansdoktorand inom skoglig genomik

• Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi (SLU) - SCA
  • Huvudhandledare: Harry Wu (SLU)

Projektet kommer att (1) Undersöka den genomiska arkitekturen för tallens lokalanpassning i både naturliga populationer och förädlingspopulationer så att specifika adaptiva platser i genomet (lokus) för klimat och klimatförändringar kan identifieras (2) Studera fördelningen av adaptiva loci i de befintliga tallförädlingspopulationerna och därigenom finna metoder att anpassa dessa populationer till framtida klimat och (3) Utveckla nya strategier för att anpassa tallförädlingspopulationer till klimatförändringar med hjälp av genome-enhanced selection eller assisted migration approaches.

Industri-/samverkansdoktorand inom skoglig mikrobiologi

Målet med projektet är att identifiera molekylära, ekologiska och praktiska aspekter av ektomycorrhizasvampar som möjliggör ökad torktålighet hos tallplantor. I din forskning kommer du att använda en kombination av odlingstekniker för svampar och plantor, molekylärt arbete och bioinformatik på genom- och transkriptomnivå för att identifiera nyckelgener relaterade till torkresistens i släktet Suillus. Du kommer också att utföra en analys av befintliga ekologiska dataset och litteraturstudier för att samla kunskap om Suillus ekologi.

Industri-/samverkansdoktorand inom skogspatologi

Målet med doktorandprojektet är att skapa kunskap om träds försvarsresponser och utveckla metoder som hjälper skogsträdsförädlare och skogsplantskolor att identifiera träd med bättre förmåga att hantera biotisk och abiotisk stress. I din forskning kommer du använda en kombination av olika metoder som populationsgenetik, transkriptomik och testning av resistens mot rotticka och diplodiasjukan i tall under normala förhållanden och under abiotisk stress.

Industri-/samverkansdoktorand inom torktålighetsbiologi

Målet är att bättre förstå de genetiska mekanismerna som styr anpassningen till torka hos tall och gran, samt att utveckla verktyg för att bedöma torktolerans. Arbetet sker i fröplantager och växthusförsök, med tekniker såsom transkriptomik, genomik, metabolomik och fjärranalys.