Smedjan äger rum 25 oktober kl. 10:30-12:00
Omsorg och välfärd behandlas inte i någon större utsträckning i konkreta ordalag i materialet, vilket vi tror är en konsekvens av hur vi har bjudit in deltagare. Frågor om åldrande befolkning, om tillgängligheten till offentlig service och hur man upprätthåller viktiga välfärdsfunktioner nämns dock i materialet.
Kommunerna efterfrågade en större tydlighet från politiken kring vad som är “miniminivåer” de behöver garantera när det kommer till omsorg och offentlig service, inom hela kommunens område. Detta är också en fråga om fysisk planering, och handlar om huruvida det ska finnas exempelvis äldreboende, förskolor och grundskolor på flera platser, eller om de möter dessa miniminivåer genom att endast tillhandahålla detta i centralorten eller tätare orter. Särskilt i kommuner där man saknar en konkret landsbygdsstrategi eller motsvarande blir det särskilt viktigt med tydliga direktiv från nationellt håll. Förskolor och grundskolor är grundläggande, och demografin och kommunernas ekonomi kommer att göra frågan mer aktuell under kommande år. Både vad gäller kvalitet och tillgänglighet. Skolnedläggningar påverkar framtidstron och riskerar att leda till samhälleliga brytpunkter. I relation till detta betonar man också att man från politiskt håll måste erkänna eller acceptera att upprätthållandet av dessa miniminivåer kommer kosta olika mycket på olika platser. Skillnader i befolkningstäthet mellan olika regioner påverkar förutsättningarna för att tillhandahålla service och välfärd, och att till exempel upprätthålla vissa nivåer av offentlig service kommer kräva olika mycket resurser på olika platser. Den demografiska utmaningen med nuvarande åldersstrukturer och befolkningsminskning påverkas också i allra högsta grad möjligheterna att erbjuda offentlig service, behoven för detta, samt resurserna som kommer krävas.
Detta relaterar till diskussionen i tema 6, om samhällskontraktet, och att skapa rättvisa förväntningar från civilsamhället som kommunen också lever upp till. I tankesmedjorna pekar man på att civilsamhället i flera landsbygdskommuner klivit in för att sköta vissa uppgifter när kommunen klivit tillbaka och inte bistår med omsorg och service på ett tillräckligt sätt. Man menade att detta i vissa fall har lett till en inlåsning, där civilsamhället inte heller får tillräckligt med stöd för att utföra dessa uppgifter, trots att de täcker upp för uppgifter som tidigare legat på, och borde ligga på det offentliga. Civilsamhället ansågs också spela en viktig roll för beredskap, men att deras arbete då behöver resurssättas för att möjliggöra att bygga strukturer som kan svara på de behov som uppkommer i kriser. I vissa områden, till exempel i skärgårdar, diskuterade man också att det finns system och planer för hur välfärdsfunktioner ska upprätthållas, men att det saknas samordning vilket gör att tillgången till välfärd och omsorg brister.
Vilka strategier kan implementeras för att säkerställa att offentlig service och välfärdstjänster fungerar effektivt i landsbygderna? Hur ska ansvaret för vård, omsorg och service fördelas? Hur kan samhällen förbättra sin beredskap och resiliens för att hantera krissituationer och upprätthålla vård och omsorg i glesa miljöer? Och vad behövs i form av resurser och politik för att skapa förutsättningar för detta?